vruchtgebruik deel na verkoop

janalleman123
Topic Starter

vruchtgebruik deel na verkoop

#1 , 20 mar 2012 23:04

Kunnen jullie op het volgende jullie mening geven?

De situatie is als volgt:
Schoonvader is 5 jaar geleden gestorven.
Mijn vrouw heeft dan de naakte eigendom van de ouderlijke woning gekregen (dit was al aangekocht door mijn schoonvader voor ze getrouwd waren).
Mijn schoonmoeder heeft het vruchtgebruik gekregen
Halfzus heeft niets gekregen aangezien zij een andere vader heeft.

Ze heeft nu een nieuw huis gekocht, en overweegt dus het ouderlijke huis te verkopen.
Wij willen dit wel doen, maar wat gebeurt er dan met het vruchtgebruik deel?
Mijn schoonmoeder krijgt dan het geld ervoor, maar als mijn schoonmoeder sterft dan krijgt de halfzus er ook 50% van. Terwijl als het niet verkocht wordt de halfzus er niets van krijgt.

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 mar 2012 11:00

Schoonmoeder kan idd de verkoop van het huis vragen en uitbetaling van het vruchtgebruik.De som die ze daarvoor krijgt is afhankelijk van haar leeftijd. Die som komt dan in haar vermogen , en het kan dan dat halfzus daar ooit nog een deel(tje) van erft. Daar staat dan tegenover dan ook uw vrouw bij verkoop een belangrijke som ontvangt , die ze ten volle kan benutten en vb. intresten kan ontvangen. De blote eigendom van een huis is een bezit zonder opbrengst.
Hoe oud is uw schoonmoeder?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”