hospitalisatie weigert te betalen

nqx111
Topic Starter

hospitalisatie weigert te betalen

#1 , 20 mar 2012 21:56

begin dit jaar heb ik een gastric bypass laten doen.

Nu wil de verzekeraar mijn kosten hiervan niet vergoeden omdat ik volgens hen daar niet voor verzekerd ben.

Heb jaren geleden een zware slokdarm- en maagontsteking gehad en moet tot op heden medicatie daarvoor nemen.

Daarom staat in mijn polis dat ik niet verzekerd ben voor aandoeningen aan maag en slokdarm en directe gevolgen.

Maar die gastric bypass is toch geen aandoening en heeft geen verband met die ontsteking van jaren geleden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 mar 2012 08:38

Laat uw dokter een verklaring opstellen dat deze zaken ongerelateerd zijn, en stuur deze naar uw verzekeraar.

siesken

#3 , 21 mar 2012 09:45

Een gastric bypass heeft temaken met vermageren.
Als je het uit eigen wil hebt laten uitvoeren zal de verzekering zeker niet tussen komen.
En zeker als het in je polis staat ivb. met maag en slokdarm.

Reclame

JPV

#4 , 21 mar 2012 10:23

Gastric Bypass kan idd enkel maar om medische redenen terugbetaald worden, niet om esthetische redenen.

(Alle?) verzekeringen hebben een terugbetalingsbeperking: ze betalen enkel uit indien ook de ziekteverzekering een tussenkomst doet. De ziekteverzekering doet niet automatisch een tussenkomst, zie: http://www.socmut.be/SocMut/Aanbod/Gene ... /Obesitas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maw: bij een BMI <40 zal normaal geen enkele verzekering tussenkomen, los van andere problemen of beperkingen.

VDG2

#5 , 21 mar 2012 12:36

U heeft bij het afsluiten van uw polis een uitsluiting voor de aandoeningen van de maag en van de slokdarm en directe gevolgen gekregen. Aangezien een gastric bypass een operatie aan de maag is zal er dan ook geen tussenkomst zijn.
De uitsluiting heeft niet enkel betrekking op de aandoening die u ten tijde van het afsluiten van de polis had of reeds had gehad. Deze heeft betrekking op alle aandoeningen van de maag en van de slokdarm, ongeacht of deze gerelateerd zijn aan de initiële aandoening.

Wat staat er exact in de brief i.v.m. de weigering van de terugbetaling?
"omdat ik volgens hen daar niet voor verzekerd ben"

Los van de uitsluiting zal er, zoals JPV zegt, sowieso geen tussenkomst zijn indien de ingreep geen curatief karakter heeft maar louter estetisch is. Kijk ook even de algemene en tarifaire voorwaarden van uw polis na. Sommige verzekeringsmaatschappijen hebben (voor sommige producten) een algemene uitsluiting voor obesitasbehandelingen.
(Alle?) verzekeringen hebben een terugbetalingsbeperking: ze betalen enkel uit indien ook de ziekteverzekering een tussenkomst doet.
@ JPV, dit klopt niet helemaal. Sommige maatschappijen komen wel tussen indien er geen tussenkomst is van de ziekteverzekering, doch in vele gevallen is de tussenkomst dan beperkt (vb. 50% i.p.v. volledige terugbetaling).

JPV

#6 , 21 mar 2012 13:18

zjust, had dit erbij moeten zeggen... m'n eigen verzekering betaalt idd ook 50% terug van sommige behandelingen.

Tnx, VDG2!

Terug naar “Algemeen”