Vruchtgebruik

duikenwaro
Topic Starter

Vruchtgebruik

#1 , 21 mar 2012 22:03

Een familielid heeft van haar partner (waarmee ze niet wettelijk getrouwd was) het vruchtgebruik gekregen van een appartement. Haar partner is onlangs overleden en zijn kinderen willen het ouderlijk huis verkopen en willen daarom mijn familielid zo snel mogelijk uit dat huis. Het appartement is echter nog verhuurd tot oktober 2013. De kinderen willen echter ook dat appartement verkopen.

Ben ik correct als ik zeg dat de huur van het appartement nu betaalbaar is aan mijn familielid en dat bij verkoop van het appartement de interest van het kapitaal ook haar toekomt?

Met dank bij voorbaat voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 mar 2012 22:34

Huur van het appartement is betaalbaar aan uw familielid.
Kinderen van partner kunnen enkel de blote eigendom verkopen, vruchtgebruik blijft bij uw familielid. Zij heeft geen recht op intrest op kapitaal, daar deze van de verkoop van de blote eigendom komt, en niets te maken heeft met haar vruchtgebruik.

duikenwaro
Topic Starter

#3 , 21 mar 2012 23:36

Bedankt voor uw antwoord Turaki.

"Vruchtgebruik blijft bij uw familielid": wil dat zeggen dat de koper van de blote eigendom haar moet toelaten daar te blijven wonen?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”