Dus dit is de situatie:
Mijn schoonbroer is 11 jaar zelfstandige (éénmanszaak). Zaak draaide maar niet supergoed, genoeg om rond te komen.
In 2007 heeft hij een lening genomen en in 2008 is de crisis begonnen en voor zijn beroep gaf dat problemen.
Is dan begonnen met factureren achter te houden en deze niet in te boeken. Af en toe maar paar grote zodat hij niet dadelijk de BTW moest betalen.
Dan begin 2009 heeft hij pas echt geldproblemen gekregen en zijn boekhouder had hem aangeklaagd voor niet betalen van facturen (boekhouder stuurde blijkbaar zo om de 2 jaar ineens alle facturen van 8 kwartalen als kost)
Dus toen is mijn schoonbroer totaal gestopt met facturen in te boeken (zowel inkomsten als uitgaven omdat hij geen boekhouder meer had), hopende dat beter zou worden en zodat hij toch maar schulden kon afbetalen.
Wonder boven wonder bleek dat ook nog te lukken ook, enigste wat hij kreeg was ieder kwartaal brief dat facturen nog binnen moesten en dat was het.
Zo kon hij eigenlijk mooi schulden afbetalen ( toch zo'n €2300/maand) en hield hij nog klein beetje over om te leven.
Eind 2010 is hij dan die brieven blijven ontvangen maar krijg hij per kwartaal een boete van €1000, minder dan wat hij zou moeten betalen aan BTW dus die betaalde hij.
En dan in 2011 is het mis beginnen lopen, paar klanten van hem gingen failliet en zo kwam hij ook weer in achterstand met zijn huur en dergelijke.
Is dan via rechtbank uit appartement gezet (januari 2012) en heeft 3 kwartalen lang die boete van €1000 niet kunnen betalen. Alle andere schulden is hij mooi blijven afbetalen.
Doordat hij geen appartement meer had is hij overal blijven logeren (bij ons, bij schoonzus, ...) en heeft hij geen dagvaarding ontvangen voor zijn faillissement, hij is dus nooit opgedaagd.
De BTW had failliet aangevraagd en is dus ook gebeurt, verleden week is hij failliet verklaart.
Nu de vraag is wat kan er gebeuren? De curator zal op alles beslag leggen veronderstel ik en rekeningen zijn reeds blokkeert. Tot daartoe alles OK.
Maar wat gaat er gebeuren met die 3 jaar dat hij geen facturen meer ingediend heeft? Veronderstel dat dat onder fraude valt en daar zware boetes en eventueel celstraf aan hangt?
Ik vraag het even aangezien hij schrik heeft en overweegt om het land uit te vluchten, maar dat zal hem ook niet echt helpen.