workshops geven/mag dit ? wettelijk ok ?

ROSSO
Topic Starter

workshops geven/mag dit ? wettelijk ok ?

#1 , 16 mar 2012 10:44

Weet niet goed waar het te posten en hoop dat iemand me antwoord kan geven.

Intussen terug aan 't werk, weliswaar 36uur per week dus heb nog wat tijd over.
In mijn vrije tijd volg ik veel cursussen ivm welness (visagie, gelaatsverzorging e.d.)
Nu kreeg ik onlangs de vraag van iemand of ik een workshop make up wou geven.
Ik wil dit zeker doen, wil hier zelfs niets aan verdienen, maar wil wel mijn onkosten eruit (vervoer, gebruik materiaal....).

Mag ik hiervoor dan iets vragen, bv 5 eur p.p. of ziet de belasting dit als een inkomen.
Als ik dit éénmaal doe zwz geen probleem, maar ik hoor dat er miss nog interesse is en wil geen problemen.

Dus iemand die dit weet ?

Alvast dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 16 mar 2012 11:22

ik heb indertijd (maar dat is zéér lang geleden...:-) zeer occasioneel workshops gegeven binnen een bestaande organisatie. Dat kon perfect legaal volgens de volgende formule: ik was géén werknemer bij die organisatie en werd ook niet zo ingeschreven. Ik was wel werknemer bij een ander bedrijf (was dus in orde met sociale rechten ed) maar deed af en toe een éénmalige prestatie die niet als "loon" werd ingeschreven. Voor de boekhouding van die organisatie kreeg ik dan een onkostenvergoeding waarmee bedoelt werd: vervoer, maaltijdvergoeding, nodige produkten én het leveren van een dienst. Het was perfect legaal, maar ik ken dus de benaming niet.
Het werd vergeleken met het maken en afleveren van een kunstwerk, een afgewerkt produckt. Je werkt niet, maar levert iets.
Iemand die weet hoe dit specifiek benoemd wordt?
Wat de kostprijs betreft: werk je best met een ronde all-in som voor een groep mensen (produkten, verplaatsing, tijd, lesmateriaal)

Redrum

#3 , 22 mar 2012 10:09

Voor de boekhouding van die organisatie kreeg ik dan een onkostenvergoeding waarmee bedoelt werd: vervoer, maaltijdvergoeding, nodige produkten én het leveren van een dienst. Het was perfect legaal, maar ik ken dus de benaming niet.
Het werd vergeleken met het maken en afleveren van een kunstwerk, een afgewerkt produckt. Je werkt niet, maar levert iets.
Iemand die weet hoe dit specifiek benoemd wordt?
Neen, maar ik zou het wel willen weten. Betaald worden voor het leveren van een dienst lijkt mij steeds als een inkomen beschouwd te kunnen worden. Waarom anders sociale zekerheid en belastingen betalen als zelfstandige, als je dat kan ontwijken door een onkostennota te krijgen voor vervoer ed en het leveren van de dienst? Als dat op regelmatige basis echt mogelijk zou zijn, zijn er binnen dit en 3 maand geen zelfstandigen meer in België :wink:

Het kan eenmalig, maar dan moet je het aangeven als 'diverse inkomsten'. Het probleem is dat je al snel met een inherente tegenstrijdigheid zit, bij jou is dat 'af en toe éénmalig' :wink:

Het gaat altijd oneerlijke concurrentie zijn voor wie als correcte zelfstandige workshops geeft.

Reclame

eylis

#4 , 22 mar 2012 10:21

daarom mocht het ook niet op regelmatige basis want dan is het inderdaad concurrentievervalsing.
De dames die van die demonstraties doen met plastick potjes ed :-) hoe is dat administratief geregeld?

Redrum

#5 , 22 mar 2012 10:24

daarom mocht het ook niet op regelmatige basis want dan is het inderdaad concurrentievervalsing.
De dames die van die demonstraties doen met plastick potjes ed :-) hoe is dat administratief geregeld?
Die moeten ook ingeschreven zijn als zelfstandige, maar daar bestaat wel een uitzonderingprocedure voor. Moeten bv geen bedrijfsbeheer aantonen.

eylis

#6 , 22 mar 2012 10:30

zelfstandige?
de demo-madammen (plastic potjes of make-op of ander partymateriaal...) die ik al ontmoet heb zijn allemaal vrouwen met een gewone baan als bediende en die verdienen een luxecentje bij met die demo's.
a rato van ongeveer 3à 4 demo's per maand.
Dan kan je je toch niet inschrijven als zelfstandige?

Redrum

#7 , 22 mar 2012 10:36

zelfstandige?
de demo-madammen (plastic potjes of make-op of ander partymateriaal...) die ik al ontmoet heb zijn allemaal vrouwen met een gewone baan als bediende en die verdienen een luxecentje bij met die demo's.
a rato van ongeveer 3à 4 demo's per maand.
Dan kan je je toch niet inschrijven als zelfstandige?
Toch wel, en er zijn er zeker veel die in orde zijn. Zij zijn ingeschreven als zelfstandige in bijberoep. Er gaan er altijd een hoop zijn die er hun voeten aan vegen, maar de ervaring leert ons dat het achterliggende bedrijf (plastic potjes, kruidenpillen, ..) hen wel degelijk over hun plicht tot inschrijving inlicht.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”