Ja, het kan. Igv een gedwongen openbaar verkoop. De koper zal dan niets met dat huis kunnen doen voor zolang de vruchtgebruiker leeft. Hij mag wel het vruchtgebruik afkopen, mits een overeenkomst, maar niet anders. Ik denk toch zo.(vraagje tussendoor: Kan een huis openbaar verkocht worden als er iemand het vruchtgebruik heeft? Moeten de kopers dan het vruchtgebruik mee over nemen of moet dat ook uitgekocht worden? Kan de vruchtgebruiker dit weigeren?)
Wel, dat is juist wat ik niet begrijp. Als slechts 1 van de 3 kinderen schulden heeft kan de rechtbank moeilijk de andere 2 kinderen en de moeder daarvoor laten opdraaien.Nog eens, het gaat hier over een gerechtelijke en dus gedwongen verkoop. Wij, de kinderen en de naakte eigenaars, hebben echter niet te kiezen.
De moeder, de vruchtgebruiker, eigenlijk ook niet. Een van de drie kinderen heeft schulden, en een van de schuldeisers dwong via de rechtbank een openbare verkoop af.
Hij hoopt om op die manier een deel van zijn schulden te kunnen recupereren. De koper van dat huis kan dan een volle, maar naakte eigenaar van worden.
Het is voor zover ik het zelf begrijp. Verder gaat mijn verstand niet, vandaar ook de vraag(en). (zie boven)
Zeker in geval de woning niet bewoond wordt door de vruchtgebruiker zal de woning in haar totaliteit verkocht worden en zal aan ieder zijn rechtmatig deel worden uitbetaald, met uitzondering van de schuldenaar. Die ontvangt zijn deel minus de schuld die hij heeft. Indien zijn schuld gelijk of groter is dan zijn aandeel krijgt hij niets.Wel, dat is juist wat ik niet begrijp. Als slechts 1 van de 3 kinderen schulden heeft kan de rechtbank moeilijk de andere 2 kinderen en de moeder daarvoor laten opdraaien.Nog eens, het gaat hier over een gerechtelijke en dus gedwongen verkoop. Wij, de kinderen en de naakte eigenaars, hebben echter niet te kiezen.
De moeder, de vruchtgebruiker, eigenlijk ook niet. Een van de drie kinderen heeft schulden, en een van de schuldeisers dwong via de rechtbank een openbare verkoop af.
Hij hoopt om op die manier een deel van zijn schulden te kunnen recupereren. De koper van dat huis kan dan een volle, maar naakte eigenaar van worden.
Het is voor zover ik het zelf begrijp. Verder gaat mijn verstand niet, vandaar ook de vraag(en). (zie boven)
Dus de koper kan enkel het stuk van 1 kind kopen, wat een kat in een zak is. Of vergis ik me hierin?