vrijstellingsregel noteren op factuur

manuelle
Topic Starter

vrijstellingsregel noteren op factuur

#1 , 25 mar 2012 12:51

Hallo,
Een praktische vraag.
Hoe noteer ik best op de facturen die ik uitschrijf dat ik niet onderhevig ben aan de BTW?
Ik ben net zelfstandig in bijberoep geworden en kom niet aan 5580€ per jaar aan opbrengsten.

Alvast bedankt om mijn vraag te behandelen.
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2012 12:58

Hoe weet jij dat op voorhand?

denlowie

#3 , 25 mar 2012 18:04

Dit moet je op de factuur zetten

Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregel van BTW

Vrij van BTW . art. 56 § 2
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

gebruiker

#4 , 29 mar 2012 11:30

Ik heb het ooit meegemaakt dat een electrieker onder die vrijstellingsregeling werkte.

Als je weet dat verwerkte materialen meer dan 50% van de inkomsten uitmaken dan stel je jezelf wel vragen.

Realiteit was natuurlijk dat zijn klanten steeds te horen krijgen, 'neen een factuur kan ik niet maken want dan komt ik te hoog uit...'.

Dat iemand onder die vrijstellingsregeling inzake BTW werkt, als die bijvoorbeeld naast de zelfstandige activiteit een volledige activiteit als werknemer heeft, dat is nog begrijpbaar, maar een hoofdberoep als zelfstandige (en zeker een beroep waar verwerkte materialen een groot deel van de gefactureerde bedragen uitmaken) dat gaat er bij mij niet in.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

denlowie

#5 , 29 mar 2012 16:02

Ik heb het ooit meegemaakt dat een electrieker onder die vrijstellingsregeling werkte.

Als je weet dat verwerkte materialen meer dan 50% van de inkomsten uitmaken dan stel je jezelf wel vragen.

Realiteit was natuurlijk dat zijn klanten steeds te horen krijgen, 'neen een factuur kan ik niet maken want dan komt ik te hoog uit...'.

Dat iemand onder die vrijstellingsregeling inzake BTW werkt, als die bijvoorbeeld naast de zelfstandige activiteit een volledige activiteit als werknemer heeft, dat is nog begrijpbaar, maar een hoofdberoep als zelfstandige (en zeker een beroep waar verwerkte materialen een groot deel van de gefactureerde bedragen uitmaken) dat gaat er bij mij niet in.

De vrijstellingsregeling is voor elke BTW-belastingplichtige met enkele uitzonderingen en ook voor vennootschappen maar zeg nu eens zelf als het jaarlijks omzetcijfer niet meer dan 5.580 EUR. mag zijn dan kan dit toch onmogelijk iemand zijn die het als hoofdberoep doet.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gebruiker

#6 , 29 mar 2012 16:13

Die vrijstellingsregeling heeft ook een (mogelijk) nadeel. Je hebt hieronder geen mogelijkheid van recuperatie van betaalde BTW.

Als iemand voor zijn activiteit te starten een hoog investeringsbedrag dient te doen, dan is het niet mogelijk van de betaalde BTW te recupereren.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”