dagvaarding verkeerde rechtbank

guy263202
Topic Starter

dagvaarding verkeerde rechtbank

#1 , 29 mar 2012 20:01

Ik heb een tijd geleden privé een poort besteld, de werken zijn minder goed uitgevoerd
en heb 80% van de factuur werd door mij betaald + een fax dat ik niet tevreden was.
In bijberoep doe ik tuinaanleg en heb dus een BTW Nummer. Bestelling v/d poort g
ebeurde zonder dat mijn BTWn° ter sprake is gekomen, noch vemeldt op bestelling.
Heden wordt ik gedagvaard voor de rechtbank van koophandel waar
mijn BTW-nummer word gebruikt en ik word behandeld als handelaar??
Naar mijn mening is de verkeerde rechtbank gekozen; wat zal ik zeggen tegen
de voorzitter rechtbank koophandel ? met dank voor advies !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2012 20:20

Was die poort besteld in het kader van uw werk als tuinaanlegger of voor uw eigen prive?

guy263202
Topic Starter

#3 , 29 mar 2012 21:37

Poort is/was bestemd voor mijn eigen private woning
maar BTWn° is op hetzelfde adres (natuurlijke persoon)
Is dat niet voor de rechtb eerste aanleg ? (consumentenrecht
in plaats van het handelsrecht ?)

Reclame

scorpioen

#4 , 29 mar 2012 22:40

U kan voor de rechtbank van koophandel aanvoeren dat deze niet bevoegd is omdat u de bestelling niet als handelaar geplaatst hebt. U vraagt dan de zaak te verzenden naar de rechtbank van eerste aanleg.

Wanneer een rechtbank niet bevoegd is moet de rechter de zaak verzenden naar de bevoegde rechter.

klungel

#5 , 30 mar 2012 06:24

U kan voor de rechtbank van koophandel aanvoeren dat deze niet bevoegd is omdat u de bestelling niet als handelaar geplaatst hebt. U vraagt dan de zaak te verzenden naar de rechtbank van eerste aanleg.
of vrederechter als het beneden de 1860€ is

guy263202
Topic Starter

#6 , 30 mar 2012 16:11

De advocaat van eiser wil zelf niets doen; hij zegt dat ik dan maar moet zeggen op de rechtbank
dat ze niet bevoegd zijn & dat ik mijn vonnis wel zal krijgen via de andere rechtbank.
besluit: moet ik alsnog verlof nemen om daar te zeggen dat die rechtbank niet bevoegd is?

scorpioen

#7 , 30 mar 2012 16:58

Als u niet naar de zitting gaat, en zelf geen advocaat neemt, zal een vonnis bij verstek uitgesproken worden. De kans is groot dat u dan veroordeeld wordt. De rechtbank van koophandel kan niet weten dat u de aankoop als particulier gedaan hebt.

guy263202
Topic Starter

#8 , 30 mar 2012 21:59

we zullen dan maar gaan, alvast bedankt voor het advies !

guy263202
Topic Starter

#9 , 25 mei 2012 10:54

vervolg op bovenstaande:

na het voorleggen van de nodige stukken aan rechtbank van koophandel
=> vonnis: wordt doorverwezen naar rechtbank eerste aanleg
(advocaat tegenpartij was niet akkoord, maar had weinig argumenten)
Dhr voorzitter/rechter zei dat het niet meer voor die jaar zou zijn.

Eddy009

#10 , 25 mei 2012 18:20

Met dit jaar zal de rechtbank wel hebben bedoeld dit gerechtelijk jaar ...
Vermoedelijk zal eind juni het vonnis in de bus vallen. Het is dan aan de 'meest gerede partij' om de zaak te laten oproepen voor de Rechtbank van 1ste aanleg.
Als de advocaat van de eisende partij een beetje snel is met zijn verzoek tot oproeping, zal de zaak vermoedelijk toch reeds eind september/begin oktober kunnen worden behandeld.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”