Zelfmoord en Erven

Mister B
Topic Starter

Zelfmoord en Erven

#1 , 02 apr 2012 23:08

Situatieschets

Man X getrouwd met vrouw Y – Hebben twee meerderjarige kinderen. A en B
Koppel scheidt.
Man X hertrouwd (wettelijk stelsel en geen verdere aanpassingen bekend) met vrouw Z
Vrouw Z heeft ook twee meerderjarige kinderen C en D uit eerder huwelijk.
Man X pleegt zelfmoordpoging en komt na week tussen leven en dood gezweefd te hebben te overlijden.
Vrouw Z blijft over.
Enkele jaren voor dood man X erft (40 000 Euro) hij van zijn overleden ouders.
Man X en vrouw Z bezitten samen huis (200 000 Euro) en spaarrekening( 20 000 Euro spaargeld+ 40 000 Euro erfenis)
Man X was een begenadigde kunstschilder en heeft een 50 tal kunstwerken hangen/opgeslagen in echtelijke woning.
Nu stel ik mij volgende vragen.

1) Waarop hebben kind A en B recht?
2) Kunnen kind C en D ergens aanspraak op eisen?
3) Kan vrouw Z tussen zelfmoordpoging en overlijden spaarrekening hebben geplunderd
en versluisd hebben zodat A en B geen aanspraak daar meer kunnen op maken?
4) Wat gebeurt er met de kunstwerken ( voor A en B hebben zij een grote emotionele
waarde)
5) Hoe wordt er verdeeld indien vrouw Z beslist om echtelijke woning te verkopen?
6) Successierechten? Hoe gaat dat in zijn werk?
7) Heeft het Feit dat er zelfmoord in het spel is enige invloed op dit alles?

Dank u aan diegene die reageert en enkele zaken kan verduidelijken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 apr 2012 09:50

- erfenis van de ouders van X gaat helemaal naar zijn kinderen A + B (behoort tot eigen bezit X)
- helft waarde huis en helft spaarrekening (zonder de erfenis) X) gaat in naakte eigendom naar kinderen A en B, echtgenote Z heeft hierover het vruchtgebruik tot haar dood.
- Na dood Z krijgen kinderen A en B hun aandeel uit deze erfenis, waardoor het huis zal verkocht moeten worden, want dan erven kinderen C en D hebben dan ook recht op hun aandeel van hun moeder Z.

-Als er vermoeden is dat Z spaarrekening X geplunderd heeft kan aan de bank gevraagd worden de laatste verrichtingen te controleren in het kader erfenisfraude.
- Z kan niet alleen beslissen te verkopen, want het erfdeel van X (helft van het huis) behoort zijn kinderen toe en niet aan haar, daar heeft ze enkel het vruchtgebruik over.
- Zelfmoord heeft hier geen invloed op.
- Kinderen A en b zullen al hun successierechten moeten betalen op hun erfenis; (hjelft bezittingen vader)
- Kunstwerken zijn een biezondere materie en ik raad je aan een jurist te contacteren: Ik denk dat de kunstwerken onverkort tot de erfenis van de kinderen A en B behoren. want dit hoort niet bij de inboedel van de gezinswoning. En het artistieke nalatenschap moet normaal gezien doorgaan in de familiale lijn van zijn kinderen.
Maar echt een jurist consulteren, want ik vermoed dat de vrouw kan proberen te bewijzen dat de kunstwerken ook een "inkomst verkregen tijdens het huwelijk" zijn en dus te verdelen in de erfenis over haarzelf en de kinderen.
Iemand die meer weet over "artistiek nalatenschap"?

eylis

#3 , 03 apr 2012 10:08

Heb er even de literatuur over opengeslagen: Literaire of artistieke eigenommen zouden eveneens tot het persoonlijk vermogen behoren (binnen een huwelijk volgens het wettelijk stelsel) . Dat wil dus zeggen dat de kinderen A + B dit erven. Z mag deze kunstwerken dus niet verkopen.
Alleen is me niet duidelijk of de kunstwerken meteen overgedragen moeten worden aan de kinderen A + B of dat z er eventueel het vruchtgebruik tot haar dood over heeft.
al lijkt me dat een vervelende situatie voor alle partijen:
Schilderijen moeten goed bewaard worden, dat kost dus eigenlijk energie (en geld)
Maar ze kan er niets mee verdienen (vruchtgebruik)
Schakel dus echt een jurist in of een persoonlijke notaris om te zorgen dat alles wettelijk verloopt;

Reclame

wanton

#4 , 03 apr 2012 14:20

Zelfgemaakte kunstwerken - en de daaruit voortvloeiende inkomsten - behoren tot de gemeenschap in het wettelijk stelsel. Het is te vergelijken met arbeid , wat gemeenschappelijk is. A & B krijgen de helft , Z de andere helft. In principe heeft Z vruchtgebruik op de helft van A& B. Maar hoe dat regelen? Misschien verdeling 55-45.
A & B hebben voorts recht op de blote eigendom van de helft van het huis ,van de 10.000 € spaargeld en van 40.000 € erfenis. Voor de gelden moet men dat effectief regelen : na betaling van de begrafeniskosten en de successierechten van die 50.000 € , wordt het saldo op naam van A&B geblokkeerd , ieder voor de helft. Intresten dienen betaald te worden aan Z , zolang die leeft. Bij haar dood komt het geld kosteloos volledig aan A & B.
D & C hebben momenteel nergens recht op.
Vraag op de bank , als erfgenaam , de stand van de diverse rekeningen vb. op datum een maand voor het overlijden. Is er een te groot verschil met de opgave van de bank , kan u verder onderzoek vragen.
Het huis kan slechts verkocht worden mits akkoord van A & B. De verkoopprijs wordt verdeeld : Z de helft in volle eigendom ; A & B samen de helft in blote eigendom en zij moeten het vruchtgebruik vergoeden aan Z , op basis van haar leeftijd. Hoe oud is Z?

Z , A én B dienen samen een aangifte van nalatenschap te doen. Tenzij men een hoge waarde opgeeft voor de kunstwerken , dient Z waarschijnlijk weinig tot geen successierechten te betalen. Deze rechten worden , zoals reeds gezegd , best betaald met de 50.000 € uit de nalatenschap.

Zelfmoord heeft geen invloed op de vereffening. Wel worden sommige (levens)verzekeringen niet uitbetaald na zelfmoord.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden

#5 , 03 apr 2012 14:41

Wanton,
Zoals u zegt zouden de rechten BEST betaald worden met de 50.000 euro uit het nalatenschap.
Waar dit bedrag eigenlijk het vruchtgebruik uitmaakt van Z, laat zij hiermede de toekomstige vruchten vallen ten voordele van A en B.
M.a.w. Z zou deze regeling kunnen aanvechten?
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#6 , 03 apr 2012 14:52

wanton over de artistieke en literaire nalatenschap van een kusntenaar bestaat er wel degelijk juridische literatuur als zou het tot de persoonlijke nalatenschap van de persoon behoren én niet als een gemeenschappelijke inkomst.

Z zal met haar rechten op de kunstwerken overigens ook geen kant opkunnen: het zal een blok aan haar been zijn.
Even schetsen wat er kan gebeuren in jou schenario mbt de kunstwerken.

Stel er zijn 10 schilderijen waarvan de verkoopswaarde samen geschat wordt op 50 000 euro.
Dus kinderen A+B zijn naakte eigenaar van de helfft van de waarde der schilderijen (25 000 euro), Mevrouw Z bezit helft van de waarde (25 000 euro) en heeft vruchtgebruik over de naakte eigendomshelft vzn de kinderen.
Kinderen hechten aan deze kunstwerken en besluiten daarom vrijwel zeker dat deze werken niet verkocht zullen worden, zodat ze later hun naakte eigendom ten volle kunnen genieten en eventueel beslissen de andere helft in te kopen van de kinderen C en D; ze zullen ook van elke schilderij de helft claimen (en niet van 5 op 10...:-)Want ze zullen er nooit uit geraken welke partij welke 5 schilderijen zal nemen.
Zodat het aantal schilderijen in één (vervelend, onhandelbaar en onverhandelbaar) contigent blijft zitten.
Dan zit Mevrouw Z met het zéér vervelende probleem dat:
- ze met die dingen géén inkomsten kan verwerven (ze kan ze moeilijk verhuren héé)
- ze ze intact moet houden in de staat waarin ze zich bevinden (stockeer maar eens deugdelijk 10 schilderijen voor 20-30 jaar)
- nog eens voor restauratie moet gaan zorgen als de tijd rijp is (en na 10 jaar begint verf te brokkelen... is zéér duur
Kortom: het gaat haar alleen geld kosten.

In de literatuur en Curriculi van rechtenstudies vind ik nogal wat verwijzingen naar erfrecht mbt artistiek en literair nalatenschap . Ik kan niet alles inkijken, maar lees toch hier een daar dat dit tot het persoonlijke vermogen van een persoon gerekend wordt.
Iemand die deze specifieke wetgeving kent?

lucgescheiden

#7 , 03 apr 2012 15:31

Het gaat hier niet over de rechten op de kunstwerken.
Zoals Wanton aangeeft, zullen deze eerder beperkt zijn.
Kunstwerken kunnen overigens worden uitgeleend aan musea, die dit absoluut niet beschouwen als vervelend en onhandelbaar.
Waarbij deze werken in tijd zelfs een hogere waarde kunnen verkrijgen door bekendheid.

Waar het hier over gaat dat Z de vruchten op het kapitaal van 50.000 euro, voor de rest van haar leven, zomaar
zou opgeven....?
Het voordeel voor A en B is wel duidelijk, zeker wanneer de inflatie enkele jaren zou aanhouden.

eylis

#8 , 03 apr 2012 15:57

de waarschijnlijkheid dat het hier gaat over kunstwerken die in aanmerking komen om door een museum geleend te willen worden is zéééér klein...
De Tuymansen en Borremansen van deze wereld regelen bij leven het beheer van hun patrimonium goed.
en de laatste tijd is er géén bekende kunstenaar overleden ten gevolge van een mislukte zelfdodingspoging....
Zoals ik al zei: A+B zullen het patrimonium van de verschillende schilderijen tesamen willen houden (en dat is terecht, het is de artistieke en emotionele erfenis van hun vader) en dan zal Z er alleen maar voor kunnen zorgen dat ze in goede staat blijven zonder daar daadwerkelijk inkomsten van te verwerven.

lucgescheiden

#9 , 03 apr 2012 16:22

Nogmaals;
waar het hier over gaat is of Z de vruchten op het kapitaal van 50.000 euro, voor de rest van haar leven, zomaar
zou/moet opgeven....ten bate van een 'emotionele erfenis' van kinderen met wie ze geen familiebanden meer mee heeft.

Voor haar betekenen deze vruchten allicht een appeltje voor de dorst en dit het einde van haar dagen.
Terwijl uw 'waarschijnlijkheid' Z inderdaad niets te bieden heeft.

eylis

#10 , 03 apr 2012 16:31

Z kan de kinderen A+B niet verplichten te verkopen :-))

lucgescheiden

#11 , 03 apr 2012 16:44

Andermaal; daar gaat het niet over!

eylis

#12 , 03 apr 2012 16:58

toch wel, want op die manier blijven alle partijen in een patstelling en om dit te vermijden zouden A+B en Z overeen kunnen komen dat de kunstwerken gewoon meteen naar de kinderen A+B zouden gaan en dat zij Z uitbetalen voor haar gedeelte van de erfenis. Een schatting zou waarschijnlijk slechts een lage marktwaarde opleveren (want echt geen bekend kunstenaar...) en een vruchtgebruikwaarde: hoe bepaal je dat van een schilderij (niet-bekende kunstenaar) ? Daar hebben we hier echt nog geen antwoord op gekregen.

Maar graag 100% uitsluitsel of een schilderij een "inkomen" vertegenwoordigd....ik denk dat dit echt discutabel is.

lucgescheiden

#13 , 03 apr 2012 17:37

Hallo wereld aan eylis!
Het gaat hier niet over de kunstwerken, wel om de 50.000 euro die zou gebruikt worden om de erfenisrechten te betalen!

nogeens?

eylis

#14 , 03 apr 2012 17:47

Hallo ik aan de wereld volgens Luc...
zie de vraag:
4) Wat gebeurt er met de kunstwerken ( voor A en B hebben zij een grote emotionele
waarde)

wanton

#15 , 03 apr 2012 19:37

Eylis , ik denk dat we het over iets anders hebben. Het artistiek recht behoort tot het persoonlijk vermogen : hoe ziet het kunststuk eruit , wat doe ik ermee. Geef ik het boek uit? Het zijn de zuiver artistieke elementen. Ik heb het over een zuiver materialistisch gegeven : het bezit , het bewaren van een "voorwerp." Dat is iets anders. Ter vergelijking : een echtpaar richt een bvba op met 250 aandelen. 248 op naam van de man , 2 op naam van de vrouw. bvba opgericht met gemeenschappelijk geld. Bij vereffening zal ieder de helft krijgen , maar bij stemmingen in de vennootschap mag hij 248 x stemmen , zij slechts 2 x.

Idd , de vrouw kan een deel van haar vruchtgebruik verliezen. Daarom ook dat haar eventuele successierechten mee moeten betaald worden. Het is geen wet , maar een normaal gebruik dat de SSR betaald worden met de aanwezige roerende goederen.
Trouwens , men mag tegenwoordig zijn SSR betalen met 'kunstwerken'. Idee?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”