Erfrecht - verdeling

F_P
Topic Starter

Erfrecht - verdeling

#1 , 04 apr 2012 12:00

Vraag hieronder omtrent erfrecht en verdeelsleutel:

Wijlen Mevrouw R, Vruchtgebruik onroerend goed wijlen K (echgenoot), vooroverleden.

Kinderen:

a) Zoon in rechte bloedlijn, in leven (1) G., weduwenaar.

b) Dochter in rechte bloedlijn, in leven (2) D, gehuwd.

d) Zoon R., vooroverleden, echtgescheiden van E., één zoon (3) C. in rechtsreekse bloedlijn;

hertrouwt met (4) M., huwelijksovereenkomst??????, (5) één zoonP. en (6) één dochterPA., volledie adoptie, beiden meerderjarig.

c) Dochter H., vooroverleden, kinderloos, gehuwd met (7) R. "geen testament noch huwelijkcontract".

Bijkomende hypotetische vraag: (7) R , weduwenaar van vooroverleden dochter H. Als die ondertussen hertrouwd is of wettelijk samenwonend? Heeft dit invloed?

Hoofdvraag: Wat is de juiste erverdeling in breuken, welk deel kom iedere erfgenaam toe?

Mvg
F
Laatst gewijzigd door F_P op 04 apr 2012 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 apr 2012 12:47

Als ik de vraag goed heb begrepen dan geldt:

Zoon G erft één derde.
Dochter D erft één derde.
Drie kinderen van R erven ieder één derde van één derde, dus 1/9.
De vooroverleden dochter H erft niets want ze is dood en heeft geen afstammelingen.

Hypothetische vraag: aangezien zoon R. vooroverleden is kan hij niet hertrouwen of wettelijk samenwonen; moest hij nog leven dan zou hij ook één derde erven en zijn kinderen niets....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 05 apr 2012 07:48

Schoonzoon (7) R. komt niet tot de erfenis. Ook niet indien hij hertrouwt of wettelijk gaan samenwonen is.
De blote eigendom die de erfgenamen hadden na het overlijden van vader , wordt nu volle eigendom , zonder kosten.
Indien zoon R. overleden is na zijn vader , kan het gebeuren dat zijn echtgenote (4) M. nu het vruchtgebruik bekomt op het deel dat haar man in blote eigendom had. De kinderen 4 , 5 en 6 blijven dan blote eigenaar van het stuk van grootvader. Het deel van grootmoeder wordt volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bartier kurt

#4 , 09 apr 2012 19:35

Beste,
Mijn vader die gescheiden was van mijn moeder maar hertrouwd was met een andere vrouw kwam vorig jaar in juli te overlijden.
4jaar geleden spande mijn vader een rechtzaak aan tegen mijn zus ( zijn dochter )
De grootouders van ons trokken op een gegeven moment bij mijn zus in, hun huis werd verkocht en het bedrag van deze verkoop werd gebruikt voor mediche en andere kosten van en voor mijn grootouders.
Deze zijn komen te overlijden en daar werd door mijn vader op ingegaan om zijn erfdeel te vragen. Mijn zus heeft dit proces verloren en moest mijn vader een aanzienlijk groot gedrag betalen + alle gerechtskosten.
Wij werden uitgenodigd door een notaris om ten kantore te gaan waar alle akten werden voorgelezen.
Nu zegt zijn nieuwe echtgenote dat er van dit aanzienlijk bedrag niet meer over is dat ze dit systematisch hebben opgeleefd en dit op 4 jaar tijd.
Wat zijn nu onze rechten en plichten om ook ons deel te krijgen.

Zus Rita ( getrouwd )
Broer Partick ( overleden in 1990 )
Ikzelf ( gescheiden )
Rudy ( overleden in 1969 )
Sabine ( ongehuwd )

Dit zijn alle wettelijke kinderen uit het eerste huwelijk

Mvg K Bartier

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”