Hoi, ik ben sinds vorige zomer in een echtscheiding verwikkeld die maar niet wil opschieten (scheiding van goederen met het huis als gemeenschappelijk deel): ons huis was gelukkig heel snel verkocht, maar de winst die we ermee gemaakt hebben (ca 80.000 EUR) staat nog altijd geblokkeerd bij de notaris, en dit op aanvraag van mijn ex, om deze reden:
bij de aankoop van het huis heeft zijn moeder ons 5.000 EUR gegeven (op zijn rekening overgeschreven, zonder een specifieke melding), die we gebruikt hebben om de notariskosten etc te betalen. Ik ben heel eerlijk en zal geven wat ik moet geven (maw de helft), ware het niet dat mijn ouders ook 1.500 euro gegeven hebben (in de hand en zonder papier weliswaar, spijtig genoeg, want hij weet hier zogezegd niks meer van) en dat hij mij al ongeveer 1.000 euro moet aan achterstallige kosten (alimentatie etc). Bovendien zouden we onlangs terugtrekken van de belastingen, in totaal 1.850 EUR, en omdat hij gevraagd heeft om de terugbetaling te doen volgens het matriomonieel stelsel, heb ik 47 EUR gekregen, en hij de rest! (idem dito voor aanslagjaar 2011 dus). En tot slot heb ik ook nog eens jarenlang meer verdiend als hij, maar ik weet wel dat ik daarop geen aanspraak kan maken.
Nu zei iemand me onlangs dit:
indien bij de aankoop van het huis een schenking (in dit geval de 5.000 EUR)
niet uitdrukkelijk geregistreerd wordt als zijnde in verband met de aankoop van het huis, wordt hier geen rekening mee gehouden. Dus zou ik in dit geval geen rekening ermee moeten houden?
Ook vraag ik me af of hij aanspraak kan maken op meer dan de helft van de winst van het huis, omdat hij heel veel renovatiewerken heeft uitgevoerd (weliswaar met ons beider gemeenschappelijk geld). Ik had gehoord dat dat niet telt, maar wil er toch geruststelling over.
Ik heb deze vraag aan mijn advocaat gesteld maar hij gaf me geen duidelijk antwoord. Ik had graag duidelijkheid!
We proberen de dingen te regelen met onderlinge toestemming (over de meeste dingen zijn we akkoord, oa voor de regeling voor de kinderen - de kinderen bij hem 1 weekend om de twee weken, want die liggen nu even niet meer in zijn prioriteiten

), maar omdat hij op alle vlakken tegenwerkt, moeten we het wel via elk een advocaat doen. Nu heeft mijn advocaat voorgesteld om naar het gerecht te stappen, omdat de zaak niet vooruitgaat, om dan alvast te laten vastleggen waar we wèl in overeenkomen (regeling kinderen, bedrag alimentatie). Dit jaagt me echter schrik aan, want gaat een rechter niet willekeurig beslissen ?! En quid de gerechtskosten?
Alvast bedankt voor jullie raad!