Terugneming erfenis vooroverleden broer

ellemieke
Topic Starter

Terugneming erfenis vooroverleden broer

#1 , 08 apr 2012 18:18

De situatie is de volgende.

Mijn broer en ikzelf hebben enkele jaren geleden geërfd na overlijden van ons vader. Ons moeder is nog in leven.
Mijn broer is vorig jaar onverwachts komen te overlijden. Hij had geen kinderen en is getrouwd zonder huwelijkscontract.

Zal de erfenis (zowel roerend als onroerend) die hij verkregen heeft teruggenomen worden? Is er een verschil voor "de terugneming" van onroerende en roerende goederen?
En wordt dit teruggenomen door mijn moeder, mijzelf of allebei? En hoe zit het met successierechten op "terugnemingen"?

Ik vind enkel informatie over de "terugneming van giften" en niet over de "terugneming van erfenissen".

Bedankt aan diegene die hierop kan antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 apr 2012 20:14

Terugneming van erfenissen bestaat niet.
Zijn bezittingen gaan naar zijn erfgenamen. Is er een testament?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ellemieke
Topic Starter

#3 , 09 apr 2012 13:47

Neen, er is geen testament. Er is helemaal niks geregeld.

Reclame

wanton

#4 , 09 apr 2012 18:30

Hetgeen uw broer in gemeenschap had met zijn echtgenote gaat naar haar.
Hetgeen hij van zijn vader heeft geërfd , gaat terug naar de familie : 1/4 naar moeder , 3/4 naar u als broer/zuster. Maar enkel voor de blote eigendom , wat waarschijnlijk al zo was. Dat vruchtgebruik zit normaal bij moeder , maar als die overlijdt heeft de echtgenote van uw broer daar recht op. Indien u dus eventueel ooit het huis van uw ouders wenst te verkopen , zal zijn echtgenote recht hebben op de tegenwaarde van het vruchtgebruik van 1/4.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”