Succierechten betalen geldtoegoed klant?

Hampshire
Topic Starter

Succierechten betalen geldtoegoed klant?

#1 , 09 apr 2012 16:36

Mijn ouders waren vroeger zelfstandige. Onder hun klanten waren er echter enkele "slechte betalers".
Wanneer zij in pensioen gingen was er een klant waar ze nog een groot bedrag op tegoed hadden. Mijn vader is uiteindelijk gestart met een gerechtelijke procedure, jammer genoeg is hij een jaar later overleden en hebben wij als dochters deze procedure voorgezet (mijn moeder was op dat moment niet in staat om dit tot zich te nemen).
Na veel moeite heeft mijn moeder het geld eindelijk ontvangen, voorlopig staat het nog op een rekening van onze advocaat.

Is het mogelijk dat wij op dit bedrag nog succesierechten moeten betalen?
Deze zomer is het jaar dat mijn vader overleden is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 apr 2012 18:12

INdien die vordering in de aangifte is opgegeven als 'tegoed' , zijn er al rechten op betaald. Indien dat niet is gedaan , is het een nakomend tegoed waarvan uw vader de helft toekomt. U moet dan een bijkomende aangifte doen - en de nodige successierechten betalen. Doe navraag bij uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hampshire
Topic Starter

#3 , 10 apr 2012 17:47

Dank je wel voor je antwoord. Wij hebben alvast een afspraak gemaakt bij onze notaris.
Toch nog enkele vragen...
Tot hoeveel jaar na het overlijden kan mijn spreken over een nakomend tegoed?
Heeft het zin om het bedrag voorlopig op een rekening op naam van de advocaat te laten staan om zo de succesierechten te ontlopen?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 apr 2012 17:53

De verjaartermijn is tien jaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 10 apr 2012 19:49

Dat geld op rekening bij de advocaat laten heeft geen zin. Ofwel was het een vordering voor de nalatenschap ofwel is het een nagekomen tegoed. In het tweede geval moet je een verbeterde aangifte doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”