Dag iedereen,
Heb via de search niet onmiddellijk gevonden wat ik zocht... Mijn vriendin en ik gaan verhuizen en zouden volgende week een contract willen tekenen. We zouden de bovenverdieping van een huis huren, terwijl de verhuurder de benedenverdieping behoudt. Aangezien er dus maar 1 adres is, en we eigenlijk compleet vreemden voor elkaar zijn en mekaar eerst wat willen leren kennen, wil de eigenaar niet dat we van in het begin onze domicilie in het nieuwe pand zetten. Dit voor de reden dat als we bijvoorbeeld schulden hebben, zijn inboedel ook aangesteld kan worden.
Hij benadrukt wel dat we in het contract zetten dat we na bijvoorbeeld 6maanden onze domicilie mogen verhuizen (van onze ouders bijvoorbeeld naar het appartement) mits er geen rare dingen gebeurt zijn. Ook zou er inkomen dat we niet uit het pand gezet kunnen worden zonder dat er grove feiten gebeurt zijn.
Volgens wat ik gevonden heb, valt onze overeenkomst dan onder de gemene huurwet, wat inhoudt dat we zaken zoals opzegperiode en vergoeding clausules zelf in het contract moeten opnemen.
Zijn er nog zaken die belangrijk zijn om in het contract mee op te nemen?
Gezien de huurder nu nog alleen woont, maar misschien binnen x aantal jaar een vriendin heeft en beslist dat hij terug de bovenberdieping wil, moeten we zeker en vast een minimum huurtijd vermelden in het contract, samen met een opzegperiode?
Ook las ik dat we dan een tweede woonsttoeslag kunnen moeten betalen, opgedragen door de gemeente. kunnen wij vragen dat als we deze toeslag moeten betalen, deze kosten voor de verhuurder zijn?
Het contract zou ingaan op 1 mei.
Alvast vriendelijk bedankt!