auto verkopen zondet medeweten echtgenoot?

vocht
Topic Starter

auto verkopen zondet medeweten echtgenoot?

#1 , 13 apr 2012 10:35

mwe zijn gehuwd en de auto staat op me man zijn naam
kan ik de auto zomaar verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2012 10:48

Inschrijving van de nummerplaat dus het inschrijvingsbewijs is geen bewijs van eigendom.
Factuur is wel een (begin) van bewijs.
Betaling is nog een beter;
U kan de nummerplaat laten overzetten.
Spreek vb eens met de verzekeringsmakelaar die weet hoe dat moet.

Iets anders scenario. Wagen indien dus je eigendom voorzien van andere sloten ( zeker als je man de sleutels heeft).
Wonen jullie nog samen?

vocht
Topic Starter

#3 , 13 apr 2012 11:05

Inschrijving van de nummerplaat dus het inschrijvingsbewijs is geen bewijs van eigendom.
Betaling is nog een beter;
U kan de nummerplaat laten overzetten.
Spreek vb eens met de verzekeringsmakelaar die weet hoe dat moet.

Iets anders scenario. Wagen indien dus je eigendom voorzien van andere sloten ( zeker als je man de sleutels heeft).
Wonen jullie nog samen?
wij wonen nog samen. zijn nog gehuwd.
hij heeft de auto gewoon meegenomen, zodat ik er niet mee kan rijden. gelukkig heb ik een reservesleutel. ik weet waar de auto geparkeerd . heb ik het recht deze te verkopen aan particulie aangezien alle autopapieren in de auto liggen.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 13 apr 2012 11:10

Indien er getrouwd is met scheiding van goederen, is de wagen weldegelijk van de echtgenoot en kan de topic starter er geen aanspraak op maken (als ik http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... n_goederen" onclick="window.open(this.href);return false; mag geloven).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#5 , 13 apr 2012 11:22

Maar diefstal tussen echtgenoten is toch niet strafbaar, ongeacht het huwelijksstelsel ?

Franciscus

#6 , 13 apr 2012 11:25

Zoals reeds uitgelegd ..maar huwelijksstelsel doet er uiteraard ook toe.
(In ons huwelijk hebben we geen gemeenschappelijke goederen scheiding goederen scheiding aanwinsten) niets gemeenschappelijk.)
Diefstal tussen echtgenoten..... is verschoonbaar is niet hetzelfde. Andere deelnemers zijn wel strafbaar.
Van het ogenblik dat er voorlopige maatregelen zijn bij vrederechter weer een andere zaak.

vocht
Topic Starter

#7 , 13 apr 2012 11:26

nee gemeenschap van goederen

vocht
Topic Starter

#8 , 13 apr 2012 11:29

stel ik pak de auto mee kan hem niet in 1 dag verkopen natuurlijk. waar kan ik hem bewaren? en stel dat hij aangifte doet van diefsta tegen mij?

vocht
Topic Starter

#9 , 13 apr 2012 11:32

stel ik pak de auto mee kan hem niet in 1 dag verkopen natuurlijk. waar kan ik hem bewaren? en stel dat hij aangifte doet van diefsta tegen mij?

Gebruiker21

#10 , 13 apr 2012 12:00

Vocht, de wagen is van jullie beiden. Als je hem verkoopt, is ook het geld van jullie beiden. Ik denk dat je jezelf meer moeilijkheden op de hals aan het halen bent dan je zelf beseft. Moest ik trouwens die wagen willen kopen, zou ik graag de sleuten EN de reservesleutel willen en geen genoegen nemen met één sleutel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kingfisher

#11 , 13 apr 2012 12:13

Waarom niet: je kan er zo mee naar een handelaar rijden en ter plekke verkopen. Hij zal natuurlijk vermoeden dat er iets fishy is: één sleutel, papieren op een andere naam (maar zelfde adres) en je dus een rotprijs geven?

Je kan hem bewaren in een garagebox, Shureguard bv.

Maar denk goed na over wat je gaat doen, en waarom je het doet. Je kan (misschien) een klacht wegens diefstal krijgen; je zal (zeker) een advokaat op je dak krijgen om het de helft van het verkregen bedrag (én de minwaarde) aan jouw (soon-to-be-ex)man te betalen; en enige hoop op een beschaafde scheiding zal weg zijn. De genoegdoeing op korte termijn zal niet opwegen tegen de jaren aan pis en zijn.

Franciscus

#12 , 13 apr 2012 12:19

Zolang er GEEN vonnis is .... welke diefstal...
Iedere echtgenoot beheerd naar best vermogen.... wat is dus het probleem.

vocht
Topic Starter

#13 , 13 apr 2012 12:39

en als ik hem aan particulier verkoop? gaat hij niet vragen waarom ikbhem verkoop? welke documenten moet ik geven aan de koper? de auto is nog gekeurd tot 06 juni 2012. moet ik hem opnieuw keuren?

Gebruiker21

#14 , 13 apr 2012 12:41

Zolang er GEEN vonnis is .... welke diefstal...
Iedere echtgenoot beheerd naar best vermogen.... wat is dus het probleem.
Bij gemeenschap van goederen is de wagen niet van de topic starter alleen. Zij mag de wagen best verkopen, maar de helft van wat de wagen opbrengt, moet dan wel naar de echtgenoot gaan.

Juridisch is er misschien geen probleem, maar los daarvan moet de topic starter ook aan alle gevolgen denken. Zoals Kingfisher zei: ze zal er geen goede prijs voor krijgen, de verstandhouding met de bijna-ex zal VOLLEDIG weg zijn, enz... De topic starter hier de indruk geven dat ze gerust de wagen kan verkopen en al het geld voor zich houden, en dat ze er totaal geen problemen mee zal krijgen achteraf, is geen goede raad, mijns inziens...

vocht
Topic Starter

#15 , 13 apr 2012 12:50

zal zijn deel geven. hij heeft nu al ons geld en heb geen cent meer

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”