conclusietermijnen, verplicht of niet?

TGV-Guy
Topic Starter

conclusietermijnen, verplicht of niet?

#1 , 12 apr 2012 13:44

mijn vraag is , indien de klient korte debatten wenst , kan men dan verplichten om conclusietermijnen te aanvaarden, gezien de meerkosten dat dit meebrengt in kosten en erelonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2012 15:15

Wie verplicht "de cliënt" om conclusietermijnen te aanvaarden?

De rechter kan beslissen dat een zaak niet in aanmerking komt voor korte debatten en dat dus conclusietermijnen zullen opgelegd worden.

TGV-Guy
Topic Starter

#3 , 13 apr 2012 09:25

Scorpioen, ik had duidelijk korte debatten gevraagd , aangezien het hier gewoon handelde over een (onterechte betwiste) onbetaalde openstaande factuur. Mijn advocaat zei me dat als de tegenpartij conclusietermijnen vraagt, zij verplicht (deontologisch of confraterneel) hierop dient in te gaan en niet mocht weigeren.
Dacht dat de klant toch beslist welke procedure er gevolgd dient te worden?
Daarom dat ik vermoed dat als advocaten automatisch conclusietermijnen toekennen aan mekaar , dat dit puur uit geldgewin is indien het om een simpele eenvoudige zaak gaat.

Reclame

Eddy009

#4 , 13 apr 2012 12:06

Uw advocaat kon aandringen op een behandeling op de inleidende zitting, deontologisch is dit perfect mogelijk (de deontologie verplicht uw raadsman wel om aan zijn tegenstrever vooraf te melden dat hij de zaak wenst te weerhouden op de inleidende zitting, en dat hij, bij afwezigheid, desnoods verstek zal vorderen.

Anderzijds zijn veel Vrederechters geneigd om uitstel/conclusietermijnen toe te staan als er enige schijn van betwisting bestaat.

De wet en de praktijk liggen soms ver uit elkaar ...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2012 15:04

De advocaat beslist vrij of hij de procedure volgt zoals die door de cliënt "geëist" wordt. Als hij zijn cliënt niet wil volgen moet hij hem echter tijdig verwittigen zodat de cliënt de kans heeft een andere advocaat te raadplegen.

U kan aan uw advocaat "vragen" dat hij de procedure korte debatten eist als hij dit mogelijk vindt of "eisen" dat hij dit doet. In het eerste geval oordeelt uw advocaat zelf in het tweede geval moet hij uw eis volgen of laten weten dat hij dit niet wenst te doen en u daarvoor maar een andere advocaat moet nemen.

j.demoor

#6 , 14 apr 2012 09:30

“Art.735.§ 1. Ten aanzien van iedere verschijnende partij worden de zaken waarvoor slechts korte debatten nodig zijn, behandeld op de inleidende zitting of verdaagd opdat er op een nabije datum over wordt gepleit, voor zover daartoe een met redenen omkleed verzoek is gedaan in de akte van rechtsingang of door de verwerende partij...§ 2. De zaken worden in korte debatten behandeld ingeval de partijen daarmede akkoord gaan...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘ik had duidelijk korte debatten gevraagd ‘

Indien u die vraag stelde aan uw advocaat en deze naliet uw verzoek op te nemen in de akte van rechtsingang,zonder overleg met u,dan beging hij een fout waarvoor u schadevergoeding kan eisen.

Voornoemd §2 is mijns inziens enkel van toepassing indien §1 niet werd toegepast.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”