Wachtbekken midden in woonwijk

tim78
Topic Starter

Wachtbekken midden in woonwijk

#1 , 14 apr 2012 20:51

Hallo,

Even de situatie schetsen:
Wij, wijkbewoners,weten al jaren dat er in naast onze bestaande woonwijk een nieuwe woonwijk (oa met kleine landeigendom) gaat gebouwd worden die kadert in een RUP dat ook al bekend was.
Toen mijn vrouw en ik ons huis 2,5 jaar geleden kochten waren wij hier ook van op de hoogte. Dit vormt dan ook geen enkel probleem voor ons en voor de rest van de buurt.
Men heeft ons (de hele buurt) echter altijd verzekerd dat een aanliggend bosje (een 30-tal bomen) in een groenzone liggen en dus ten allen tijde behouden zouden blijven. Dit was voor ons een extra reden om het huis te kopen.
Nu heeft er een info-vergadering plaatsgevonden op 12 april '12 en daar kwam natuurlijk de aap uit de mouw.
De meerderheid van de bomen werden geveld en in de plaats krijgen wij een wachtbekken dat moet dienen om het water van de nieuwe wijk te bufferen naar de bestaande riolering, die trouwen nu al overbelast is en waar dus al problemen mee zijn voor verschillende bewoners (ook buiten de wijk).
Dit wachtbekken wordt dus geplaats op 3m van onze haag. Zeer tegen onze zin dus, en tegen de zin van zowat alle bewoners van de wijk. Wij hebben verschillende stappen ondernomen (petitie, advocaat, politie,...)maar veel tijd hebben we niet gekregen.
De bomen zijn dus vandaag, 14 april '12, omgezaagd.
Er is geen sprake geweest van kennisgeving naar de omwonenden toe, geen bord, brief, niets. (buiten de infovergadering 2 dagen op voorhand).
Wij hebben dus geen enkele kans om een verweer of een beroep in te dienen.

Nu enkele vragen waar wij mee zitten natuurlijk:
Kan dit zomaar?
Hoort een wachtbekken van 1600m² thuis in een woonwijk vol met jonge gezinnen en kinderen?
Kunnen wij nog stappen ondernemen?

Groeten en dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2012 22:32

Ga eens in Brasschaat kijken : kruispunt Frillinglei en Baillet Latourlei daar zijn vier wachtbekkens .... gelukkig maar.
via maps:google.com/maps
Wie heeft bomen laten omhakken: gemeente.
Wachtbekken moet toch al langer geweten zijn.

Vaoke

#3 , 14 apr 2012 23:27

En die zijn er gekomen NA de overstromingen van 1998 in Kapellen en Merksem; een gegeven waar het overigens niet bij is gebleven.. want ook het natuurlijke overstromingsgebied van de "Kaartse Beek" (tussen Brasschaat en Kapellen) krijgt z'n uitwerking.

Reclame

tim78
Topic Starter

#4 , 15 apr 2012 08:42

Fransiscus,
Wij zijn hier, in Alken (Limburg) niet zo overtuigd van wachtbekkens, De riolering waar 'ons' wachtbekken gaat op aangesloten worden gaat ook naar 2 wachtbekkens (vogelvlucht 500m van bij ons) en de problemen blijven. En hier amper 2km vandaan heeft men er nog één gegraven maar daar heeft nog geen druppel water in gestaan. Al moet ik toegeven dat ik geen ingenieur ben maar de mensen die ermee zitten zijn dat ook niet, en zij zitten met WC's die niet doorlopen met de minste regenval.

Wij vermoeden de gemeente ja, al speelt de burgemeester zelf slachtoffer. Het was hun blijkbaar opgelegd voor de waterproblemen die er al heersen op de bestaande riolering. En het is waarschijnlijk sneller en goedkoper om een bestaand stuk groen op te offeren voor een waterbekken, dan het RUP te hertekenen en het bekken ergens anders te plaatsen, want er is ruimte genoeg.

En het is zeker niet langer geweten, donderdag 12/04 zijn wij ingelicht, en zaterdag 14/04 zijn de bomen gerooid. Er was absoluut GEEN sprake van een bord of iets dergelijks. In het verleden heeft elke omwonende de garantie gekregen dat het Bos bleef.

Bedankt voor jullie reacties alvast.
Laatst gewijzigd door tim78 op 15 apr 2012 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#5 , 15 apr 2012 08:57

Kort geding lijkt me de enige uitweg, al zijn de bomen natuurlijk al weg.

tim78
Topic Starter

#6 , 15 apr 2012 10:41

Ik ben nogal een leek ben in deze materie.
Wat houdt dat kort geding precies in? Moet via een advocaat? wie? Kostprijs? aan wie richten? Kans op afstel of enkel uitstel?

De bomen zijn inderdaad weg, maar wij als buurt vrezen ook wateroverlast door dat wachtbekken. En voor ons met 2 kleine kinderen (1 en 5) is veiligheid een belangrijk thema nu er een vijver op 3m van onze haag komt. Waar wij tot vandaag onze kinderen konden gaan laten spelen en kampjes bouwen in het bosje, mogen wij ze in de toekomst geen moment uit het oog verliezen. Men kon ons nog niet vertellen of er een afsluiting rond geplaatst wordt of niet.
We zitten kortom met een hoop vragen waar de burgemeester noch de aannemer een antwoord op weet, of formuleert. En dit terwijl de bomen al gekapt zijn. Absurd toch?

Franciscus

#7 , 15 apr 2012 13:28

Een bouwvergunning was hier toch wel nodig geweest lijkt me dus ook een bekendmaking.
Er daar een groene partij in de gemeente of de vzw natuurpunt???
Eventueel de gemeentelijke oppositie

tim78
Topic Starter

#8 , 15 apr 2012 14:27

Geen sprake van bekendmaking dus.
Oppositie laten hun wel zien maar vooralsnog weinig actie vanuit die hoek. Ook zij zijn natuurlijk op snelheid gepakt.
Het is ook een dossier dat al jaren aansleept en waar de oppositie dus ook druk op zette. Ik heb de indruk dat ze nu niet te hard kunnen roepen alhoewel ze beloven dat het een punt op de gemeenteraad gaat worden. Maar tegen die tijd is het wachtbekken waarschijnlijk al een feit.

Natuurpunt ga ik contacteren, bedankt voor de tip!

Franciscus

#9 , 15 apr 2012 14:34

PS kijk ook eens naar de inkleuring van bosje op de plannen van aanleg/gewestplan enz
Deze liggen op de gemeente.
Mogelijk ook via GIS geografisch informatie systeem .... maar is enkele jaren geleden dat ik daar nog opzoekingen heb gedaan en had andere opzoekmogelijkheden
http://www.agiv.be/gis/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaoke

#10 , 15 apr 2012 23:08

Deze van BRASSCHAAT liggen onmiddellijk in elkaars verlengde en zijn op elkaar aangesloten.
Afgezien daarvan dient gezegd dat voor een wachtbekken.. uiteraard altijd groen of een open ruimte moet worden aangesproken; en naar de toekomst toe moeten bepaalde zones dan nog de "watertoets" doorstaan hé ?!
Als ik uw situatie vergelijk met deze in Brasschaat en omgeving (erg groene en open gebieden met veel villabouw in de noordrand van Antwerpen) dan lijkt het mij dat jullie situatie best draagbaar mag worden genoemd; al dient gezegd dat met dat retentiebekken (overstromingsgebied) van de Kaarste Beek er ook een (één) eigenaar is die met het inzamelen van handtekeningen het een en ander poogt tegen te gaan.. blijkbaar niet wetende dat het "algemeen belang" primeert op het "individueel belang"!!!

tim78
Topic Starter

#11 , 16 apr 2012 07:08

Vaoke,

De hele buurt twijfelt hier aan het ''algemeen belang''. Zoals gezegd, momenteel zijn er al problemen met de riolering. En nu gaat men op die riolering het water van een nieuwe woonwijk bij aansluiten.
Dat jij gelukkig zou zijn als er in de plaats van een mooi speelbos nu een ''vijver'' op 3m van je tuin komt te liggen kan best. Zelfs zonder dat je enig idee hebt van hoe dat er precies uit gaat zien, maar het lijkt me moeilijk om van in Brasschaat de situatie juist in te schatten.

Maar het belangrijkst lijkt me toch dat de procedure niet volgens de wet verlopen is.
Een RUP moet altijd voorafgegaan worden door een openbaar onderzoek, en dat is hier niet gebeurd.

j.demoor

#12 , 16 apr 2012 09:25

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...2° met bomen begroeide oppervlakten, vermeld in artikel 3, § 1 en § 2, van het bosdecreet van 13 juni 1990 ontbossen, zoals vermeld in artikel 4, 15°, van dat decreet; 3° bomen die op een hoogte van één meter boven het maaiveld een stamomtrek van één meter hebben, en geen deel uitmaken van de oppervlakten, vermeld in 2°, vellen; 4° het reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, onder meer door de bodem aan te vullen, op te hogen, uit te graven of uit te diepen waarbij de aard of de functie van het terrein wijzigt...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

‘De meerderheid van de bomen werden geveld en in de plaats krijgen wij een wachtbekken’

‘Niemand mag’ omvat ook de gemeentelijke overheid.

“Art.4.7.21. .§ 1. Tegen de uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen omtrent de vergunningsaanvraag kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de deputatie van de provincie waarin de gemeente is gelegen. Bij het behandelen van het beroep onderzoekt de deputatie de aanvraag in haar volledigheid. § 2. Het beroep, vermeld in § 1, kan door volgende belanghebbenden worden ingesteld :...2° elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die rechtstreekse of onrechtstreekse hinder of nadelen kan ondervinden ingevolge de bestreden beslissing...§ 3. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid ingesteld binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat :...3° voor wat betreft het beroep ingesteld door elke andere belanghebbende : de dag na deze van aanplakking...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tim78
Topic Starter

#13 , 18 apr 2012 07:18

Bedankt voor de nuttige info j.demoor.
We zijn ermee aan de slag gegaan.

Terug naar “Andere”