Vrijgeven geblokkeerde bankrekening

Lousia
Topic Starter

Vrijgeven geblokkeerde bankrekening

#1 , 15 apr 2012 18:09

Zoon A + B erven van vader die enkel maanden geleden overleden is.
Notaris heeft de bank toelating gegeven om de bankrekening te deblokkeren en de kluis te openen.
B wil niet samen met A naar de bank en eist dat alles met de notais geregeld zal worden.
A wil wel naar de bank gaan tekenen en heeft ook de code en sleutel van kluis maar mag deze niet alleen openen zelfs niet met registrator van de bank.
Ik vermoed dat A aan de notaris volmacht zal moeten geven amar is B dat ook verplicht ?Of kan B alles zelf regelen met de bank en zijn deel opeisen ?
Bank eist dat A + B samen op het zelfde moment komen tekenen.
Is dit wettelijk verplicht ?
B wil gewoon alles zelf regelen zonder extrakosten van de notaris.
A + b hebben zelf notaris.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lousia
Topic Starter

#2 , 15 apr 2012 18:12

Verwarring A en B in mijn uitleg.
A wil niet samen met B naar de bank en A eist tussenkomst notaris.
B wil wel alles zelf regelen .
B heeft sleutel kluis en code .
B wil gewoon van alles de helft rechtstreeks ontvangen.

sorryyyy

Be.Ma.Tix

#3 , 15 apr 2012 18:35

Even recapituleren:
Zoon A en B erven samen de nalatenschap van hun vader.
De notaris heeft aan de bank de opdracht gegeven om de bankrekeningen vrij te geven en om het nodige te doen voor de opening van de kluis.
Zoon A wil niet samen met zoon B naar de bank voor de kluisopening en wil dat de notaris hierbij tussenkomt.
Zoon B wil wel zelf alles regelen met de bank en heeft tevens de sleutel van de kluis en de code.

Het is niet wettelijk verplicht dat alle erfgenamen aanwezig zijn bij de kluisopening (het is echter in sommige situaties wel aan te raden). Dit kan opgelost worden met een gewone onderhandse volmacht.

Zoon A heeft misschien schrik dat er bepaalde zaken verduisterd gaan worden. Hiervoor moet hij echter geen schrik hebben, aangezien bij de kluisopening een afgevaardigde van de bank zal zijn en tevens een inventaris van de kluisinhoud zal opgemaakt worden. Deze zal dan naar de registratie opgestuurd worden, alsook naar de notaris (indien deze gelast is met het opmaken van de aangifte van nalatenschap). Het kan zelfs zijn dat er iemand van het registratiekantoor aanwezig is op de kluisopening, doch dit komt slechts zéér uitzonderlijk voor (quasi nooit).

Indien de partijen wensen dat de notaris ook aanwezig is op de kluisopening, dan kan dit maar hiervoor zal de notaris naar alle waarschijnlijkheid wel kosten aanrekenen.

Reclame

Lousia
Topic Starter

#4 , 15 apr 2012 19:39

Zoon A wil geen volmacht geven aan B maar wel aan notaris.
Zowel A en B weten dat de kluis leeg is.
Als B samen met notaris gaat met volmacht zijn kosten toch voor A.
Kan B dan direct zijn deel van de gelden op zijn rekening laten overschrijven ? of moet alles naar de notaris ?

roharro

#5 , 15 apr 2012 20:11

Zoon A wil geen volmacht geven aan B maar wel aan notaris.
Zowel A en B weten dat de kluis leeg is.
Als B samen met notaris gaat met volmacht zijn kosten toch voor A.
Kan B dan direct zijn deel van de gelden op zijn rekening laten overschrijven ? of moet alles naar de notaris ?
Hangt ervan of of de notaris ook met de verdeling werd gelast.
Zo ja dan gaat het vanzelfsprekend via dde notaris. Zo neen dan kunnen jullie tegelijk met de deblokkernig van de bank het geld verdelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 15 apr 2012 20:45

Bij de opening van een kluis na overlijden moeten alle erfgenamen aanwezig zijn of vertegenwoordigd. Het kan dus best dat één erfgenaam zelf ter plaatse is , terwijl de andere de notaris afvaardigt.
Op dezelfde manier kan de opdracht gegeven worden om de gelden te verdelen. De notaris verklaart zich dan verantwoordelijk to. de bank voor een goede afloop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Be.Ma.Tix

#7 , 16 apr 2012 00:18

Bij de opening van een kluis na overlijden moeten alle erfgenamen aanwezig zijn of vertegenwoordigd. Het kan dus best dat één erfgenaam zelf ter plaatse is , terwijl de andere de notaris afvaardigt.
Ik heb al meer dan eens inventarissen van kluisopeningen gezien die enkel ondertekend waren door een afgevaardigde van de bank en door de langstlevende partner. Ik ga er dan ook vanuit dat de andere kinderen niet aanwezig waren op de kluisopening, en dat ze ook niet door iemand anders vertegenwoordigd waren.

Ik vermeld dit volledigheidshalve ook in de aangifte van nalatenschap van de overledene, nl. als volgt: "De aangevers verklaren dat de kluisopening heeft plaatsgevonden op X. Op diezelfde datum werd tevens de inventaris opgemaakt, dewelke ondertekend werd door de afgevaardigde van de bank, Y, en de heer/mevrouw Z, langstlevende partner van de overledene en tevens aangever U voornoemd".

Ik heb de registratie nog geen één keer de opmerking horen maken dat dit niet mag.

Dit staat natuurlijk los van deze case, aangezien er geen langstlevende partner is (vermoed ik).

wanton

#8 , 16 apr 2012 13:23

Beste ,
zoiets is dan de verantwoordelijkheid van de bankafgevaardigde. Ik heb zoiets nooit toegelaten. Wat idd wel voorkomt is dat alle andere erfgenamen , de kinderen , een volmacht hadden ondertekend ten gunste van de langstlevende ouder. Ze zijn dan wel niet aanwezig , maar toch 'vertegenwoordigd'. Het gebeurde ook dat een notaris alle erfgenamen vertegenwoordigde.
Toet-anch-Amon

roharro

#9 , 16 apr 2012 14:42

Registratie zal geen opm. maken. Zij zijn enkel geînteresseerd in de betaling van de verschuldigde rechten.
Maar de afwezige erfgenamen kunnen wel veel problemen veroorzaken achteraf....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#10 , 17 apr 2012 08:26

“Art.1939.In geval van overlijden van de bewaargever kan de in bewaring gegeven zaak slechts aan zijn erfgenaam worden teruggegeven. Indien er verscheidene erfgenamen zijn, moet de zaak teruggegeven worden aan ieder van hen voor zijn aandeel.”(Burgerlijk Wetboek).

‘716.Deze bepaling(=art.1240bis,§1 B.W.) voorziet niet in een gefractioneerde betaling aan iedere erfgenaam ten belope van zijn aandeel(257 Deze aandelen moeten zelfs niet worden vermeld in de akte of het attest van erfopvolging).De schuldenaar betaalt ingevolge een opdracht die van allen uitgaat...718...Dit artikel(=art.1220 B.W.) laat gedeeltelijke betalingen tijdens de onverdeeldheid toe...’(DEKKERS-CASMAN,Handboek Burgerlijk Recht,IV, Antwerpen Intersentia 2010,p.482-483).

‘een opdracht die van allen uitgaat’ houdt niet noodzakelijk in dat de erfgenamen gezamenlijk en lijfelijk moeten samenkomen in een kantoor van elke BEWAARNEMER-bank door haar opgelegd. Die ‘opdracht die van allen uitgaat’ kan ook elders ondertekend worden(rusthuis,ander kantoor,buitenland),desnoods met wettiging van handtekening . Elke erfgenaam KAN ook een eigen notaris volmacht verlenen om die opdracht te geven en het geld in ontvangst te nemen.

De bank is geen bewaarnemer van de INHOUD van de kluis die ofwel ter plaatse en terstond dient verdeeld ofwel in bewaring dient gegeven aan een gevolmachtigde met het oog op latere verdeling.

De banken die het geld in hun MACHT hebben kunnen die macht ook misbruiken om hun EIGEN wetten op te leggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#11 , 17 apr 2012 13:34

De banken die het geld in hun MACHT hebben kunnen die macht ook misbruiken om hun EIGEN wetten op te leggen.

Dat moet mij eens uitgelegd worden! Dat versta ik niet!

Wanneer de juridische dienst zijn akkoord gaf voor vrijgave van de gelden , stond daar steeds bij ' volgens de instructies van de erfggenamen.'
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”