Tweede eigendom?

Ann2
Topic Starter

Tweede eigendom?

#1 , 20 jun 2007 22:20

In 1998 verkreeg ik de ouderlijke woning door schenking, met vruchtgebruik voor mijn moeder en mede-gebruik voor mezelf. Ikzelf ben dus naakte eigenaar (eigenaar ten persoonlijke titel volgens akte). Registratierechten werden betaald.
Mijn man en ik (gehuwd volgens het wettelijk stelsel in 2003) willen op mijn eigen bouwgrond (gekocht in 1997) een nieuwbouw oprichten.
Eerste inlichtingen leerde ons dat wij geen aanspraak maken op aftrek enige woning omdat het om een schenking gaat en geen erfenis.
Men raadde ons aan om het nieuwbouwhuis op naam van mijn man te zetten, maw een huwelijkscontract aan te gaan van scheiding van goederen, om toch deze aftrek te bekomen. Is dit wel de moeite waard?
Zijn er nog andere gevolgen verbonden aan deze laatste 'raad'?
Hoe zit het met de hypothecaire lening op het huis, op ??n naam of twee?

Greetz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann2
Topic Starter

#2 , 21 jun 2007 16:03

Nog ander voorstel: mijn man recht van opstal geven

Greetz

wanton

#3 , 22 jun 2007 16:18

De grond waarop U wilt bouwen , is eigendom van Uzelf. Dus een huis dat U erop zet is ook van Uzelf, als gevolg van 'natrekking'. Dit is wel degelijk voor U een tweede huis , want niet door erfenis.
Wat te doen : eerst grond gemeenschappelijk maken door inbreng te doen van uwentwege in gemeenschap ,met terugkeerclausule, via akte bij notaris. Kostprijs : 25 ? + ereloon notaris. Lening op de twee nemen. Uw echtgenoot kan de fiscale aftrek doen , voor hem is het eerste woning.
Scheiding van goederen is mi. geen oplossing en zet U in een minder voordelige positie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Ann2
Topic Starter

#4 , 26 jun 2007 14:16

Dankjewel wanthon!

We gaan wellicht grond gemeenschappelijk maken, met fiscale aftrek enige eigen woning voor mijn man en gewone aftrek voor mij (als ik het goed voor heb tenmiste). Bij notaris geweest dus.

Greetz en merciekes!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”