Ik (een vreemdeling) in bezit van een verblijfsvergunning van een onbepaalde duur, ben van plan om met een meisje van Rusland die in bezit is van Finse verblijfsvergunning van een onbepaalde duur.
Vanochtend eens langs stadhuis geweest. Door tijdgebrek en veel volk kreeg ik enkel een blad papier waarop volgende staat:
Omdat ik voordien nog nooit getrouwd ben geweest, veronderstel ik dat puntje 2 en 3 niet van toepassing zijn op me.Voor te leggen documenten voor een huwelijksaanvraag:
1. Akte van geboorte
2. Akte van echtscheiding
3. Akte van overlijden echtgeno(o)t(e)
4. Getuigschrift van woonst (recent = niet ouder dan 6 maand)
5. Bewijs ongehuwde staat (recent = niet ouder dan 6 maand)
6. Bewijs van nationaliteit (recent = niet ouder dan 6 maand)
7. Volmacht met gewettigde handtekening
8. Identiteitskaart - paspoort
9. Bewijs van huwelijkswetgeving (certificaat de coutume) - af te leveren door de ambassade land van herkomst (met legalisatie in het Ministerie van Buitenlandse Zaken te Brussel)
- Documenten afgeleverd in het buitenland moeten:
1. gelegaliseerd worden in de Ambassade van België in het land van herkomst en in het Nederlands worden vertaald door een beëdigd vertaler in België;
of
2. Voorzien worden van een apostille in het land van herkomst en in het Nederlands worden vertaald door een beëdigd vertaler in België;
- Documenten afgeleverd door consulaten of ambassades in België moeten gelegaliseerd worden door het Ministerie van Buitenlandse Zaten Te Brussel, en vertaald in het Nederlands en beëdigd vertaler.
Federale Overheidsdienst ...
adres...
- U kunt ook de website raadplegen: http://www.diplomatie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
N.B. De legalisatie of het aanbrengen van een apostille is afhankelijk van het land dat het document aflevert.
De rest overloop ik best in puntjes:
1. Geboorte van akte (met apostille, vertaald en gelegaliseerd)
4. Kan ik in stadhuis krijgen (domicilie uittreksel?)
5. Te halen in de ambassade, achteraf vertalen en legaliseren?
6. Ook te halen in ambassade, vertalen en legaliseren?
7. Begrijp ik helemaal niet ermee bedoeld wordt
8. Paspoort van land van herkomst is voldoende?
9. Dit is duidelijk
Verder...
Moeten alle documenten afgeleverd in het buitenland voorzien worden van een apostille?
Documenten afgeleverd door ambassade = documenten afgeleverd in het buitenland?
Dit is ongeveer alles wat ik tot nu toe niet begrijp.
Hoop dat ik op alles een antwoord zou krijgen hier. Kan moeilijk die vragen stalen in stadhuis, omdat ik telkens moet werken, wanneer het stadhuis open is.