Eenmanszaak onder BTW-vrijstelling: importeren?

BJ81
Topic Starter

Eenmanszaak onder BTW-vrijstelling: importeren?

#1 , 19 apr 2012 18:31

Hallo

Ik ben van plan om binnenkort een webshop te starten onder de BTW-vrijstelling. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de import van producten uit bijvoorbeeld Singapore of de VS?

Ik weet dat je oa moet betalen: BTW, douanerechten & inklaringskosten. Maar hoe zit dat nu met de BTW als ik onder de BTW-vrijstelling handel? Moet ik dan de groothandel excl. BTW betalen en alle BTTW betalen aan USPS?

Verder vroeg ik mij ook af of het wettelijk toegelaten is om bv een klein deel van de stock bij mijn ouders te laten om plaats te besparen? Sommige goederen worden namelijk in plastic containers bewaard en aangezien ik op een kleine studio woon is dat niet echt handig.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2012 19:54

Webshop en BTW vrijstelling ???

Omzet van maximum 5580€ per jaar is niet veel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BJ81
Topic Starter

#3 , 19 apr 2012 20:40

En daarmee wil je zeggen ...? Ik zou niet weten waarom een webshop geen BTW vrijstelling kan aanvragen. Uiteindelijk blijft het voor mij een hobby waar ik een beetje geld mee verdien.

Reclame

denlowie

#4 , 19 apr 2012 21:22

Ik bedoel er niks speciaals mee hoor, maar vind het persoonlijk een zaak die goederen in voert en geen 5580€ omzet heeft altijd zowiezo verdacht, want dit is soms oneerlijke concurentie met mensen die wel BTW plichtigen zijn !

Wat de BTW betreft kan ik je wel zegen alles wat je invoert uit een EEG land daar moet je wel BTW op betalen daar je vrijstelling heeft in Belgie van BTW, wat andere landen betreft daar bestaan lijsten van en die heb ik nu niet meer bij de hand en het is ook te lang geleden dat ik dit nog eens voor had.

BJ81
Topic Starter

#5 , 19 apr 2012 21:28

Ik verkoop dat materiaal niet aan dumpprijzen, het zijn gewoon producten met een lage waarde (met enkele uitzonderingen). En die BTW-vrijstelling is trouwens waarschijnlijk enkel de eerste jaren, daarna zie ik wel wat ik doe van zodra de zaken goed lopen. Uiteindelijk duurt het met een webshop even voordat je een online reputatie hebt opgebouwd.

Over oneerlijke concurrentie gesproken: een concurrent in Singapore biedt dezelfde producten aan, 1$ meer dan de groothandelsprijs en met gratis verzending. Kan hier iets aan gedaan worden of gaat dat niet internationaal?

bgoudeseune

#6 , 05 okt 2012 02:42

Ik zie dat dit al een oudere thread is, maar ik kwam er toevallig op en wou toch één en ander verduidelijken voor het geval iemand anders dit ooit leest. Blijkbaar is de topic starter verward over wat BTW-vrijstelling precies is. De BTW-vrijstelling betekent nl. dat je geen BTW hoeft aan te rekenen aan je klanten en dus ook niet hoeft af te dragen aan de fiscus, maw geen btw-aangiftes. Bijkomend is wel dat je geen BTW kan aftrekken. Dit betekent dus dat je ALTIJD BTW dient te betalen bij je eigen aankopen. In geval van aankopen buiten de EU wordt dit gefactureerd door DHL of UPS en is er dus geen probleem. Je kan hier geen vrijstelling voor vragen, want je hebt hier geen recht op, geen idee waar de andere persoon het over heeft ivm 'lijsten'. Probleem stelt zich bij intracommunautaire leveringen. In het buitenland is de vrijstellingsregeling nl. niet zo bekend, en indien jij een factuur vraagt met daarop je BTW-nummer, zal men automatisch aannemen dat je geen BTW hoeft te betalen en je deze dan ook niet aanrekenen. Dit is verkeerd want jij bent deze BTW WEL verschuldigd! In feite wordt met het vrijstellingsregime een unieke situatie gecreëerd die z'n gelijke in het buitenland niet heeft. Als gevolg daarvan maakt het niet uit waar je BTW betaalt, in het land van oorsprong, of in België, maar je moet ze wel betalen. Indien men je geen btw factureert omdat men denkt dat dat zo moet (wat dus het geval is bij 99% van de mensen die invoeren uit een ander EU-land), ben jij deze BTW nog verschuldigd aan de Belgische Staat. Makkelijker en vaak goedkoper, is, om te vragen of men je de BTW toch wil aanrekenen, zoals men voor een particulier zou doen, het BTW tarief is in het buitenland immers vaak goedkoper dan bij ons. Bovendien weet je meteen waar je aan toe bent en krijg je geen 'vals' idee dat je veel winst maakt omdat je te weinig betaald hebt. Uiteraard is dit vervelend, maar dat is het nadeel van het vrijstellingsregime. Wat wel interessant is: je kan dan wel geen BTW terugtrekken, maar de BTW die je betaalt hebt op je eigen aankopen kan je wel aftrekken van je belastingen.

denlowie

#7 , 05 okt 2012 06:26

Interessante uitleg

angelke1985

#8 , 22 mei 2013 11:32

Hoi,

Ik heb hier nog een aanvullend vraagje. Ik start namelijk binnekort ook in bijberoep met btw vrijstelling. Ik maak mijn eigen juweeltjes en bestel ook regelmatig uit niet EU landen. Nu doe ik dit als hobbie maar heb maar een hals en 2 oren en ondertussen hebben familie en vrienden ook al voldoende gekregen (niet gekocht!).
Daarom wil ik nu gaan verkopen op marktjes af en toe in het weekend.

Stel dat ik een levering krijg van buiten de EU. Deze zonder factuur of een factuur zonder btw.
Heb geen bericht gekregen van de douane.
Wat moet ik hier dan mee doen? Hoe moet ik dit dan doorgeven aan de fiscus?

Alvast bedankt voor de info!

Terug naar “Handelspraktijken”