Na een uitspraak bij de vrederechter ivm een laattijdige factuur bij de fitness werd er afgesproken dat ik elke maand 25 euro zou betalen. Aangezien ik geen ervaring had met dit soort zaken wist ik niet echt hoe dit allemaal in elkaar zat. Ik kreeg een brief toegestuurd van de gerechtsdeurwaader waarin stond dat ik elke maand 25 euro moest betalen, zoals afgesproken, met extra vermeld dat de eerste betaling vastgesteld was op 10 november. Nergens stond vermeld dat deze datum ook geldde voor de maanden daarna. Een vonnis is mij echter nooit opgestuurd geweest: ik heb nooit een aangetekende zending met een vonnis of iets dergelijks ontvangen of een attest dat een aangetekende zending ergens klaar lag.
Aangezien de brief van de deurwaarder mij al de nodige nformatie evenals het rekeningnummer had gegeven, heb ik mij daar ook geen vragen over gesteld.
Echter nu, zoveel maanden later, krijg ik een brief van de gerechtsdeurwaarder dat ik mijn verplichtingen niet ben nagekomen en wordt de kost (die nog zo'n 96 euro bedroeg) zomaar 400 euro. Naast de opnieuw berekende kosten zit er in de bijlage ook een kopie van het vonnis dat ik nooit heb ontvangen, waarop ik lees dat iédere betaling moet gebeuren voor de 10de van iedere maand. Iets wat absoluut niet expliciet was vermeld in hun brief evenals nooit op een of andere manier aan mij is kenbaar gemaakt.
In ieder geval word ik nu verplicht binnen de week alles in één keer te betalen.
Maar, indien het vonnis ergens zou verloren gegaan zijn, moet ik hier dan voor opdraaien? En als zij in hun eigen brief niet hebben kenbaar gemaakt wat er precies werd verwacht, kan men dit dan allemaal wel doen?