probleem domicilie

Merl
Topic Starter

probleem domicilie

#1 , 20 apr 2012 20:54

Ik hoop dat ik dit op de juiste plaats heb geplaatst (ben hier nieuw).

Ik zit een beetje vast en hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven zodat ik weet waar ik sta en wat ik kan doen.

Ik zal de situatie kort schetsen.
Op mijn 15e ben ik door mijn ouders achtergelaten in een ziekenhuis. Ik ben toen opgevangen bij een tante waar de situatie ook helemaal niet oké was. Met haar heb ik al een jaar geen contact meer, maar mijn domicilie stond daar nog wel. Sinds februari studeer ik met steun van het OCMW van de plaats waar mijn domicilie bij mijn tante stond. Het OCMW zei me dat ik gerust kon verhuizen naar Gent, dicht bij mijn school en dat ik dan hier mijn domicilie moest aanvragen en zij zouden dan mijn volledige studies blijven betalen (mits voorwaarden natuurlijk). Ik woon nu sinds maart in Gent (studio waar ik volgens de huisbaas domicilie hoofdverblijfplaats mocht zetten) en heb dus een adreswijziging gedaan.
Nu ontving ik vandaag een brief dat mijn inschrijving is geweigerd wegens " Student komt van bij tante. Toep. Art 18/ Kb 16/07/1992".

De wettekst heb ik al opgezocht en ergens snap ik het wel. Maar ik kan echt nergens anders naar toe, niet naar mijn tante, niet naar mijn ouders. En ik heb toch echt een officieel adres nodig. Daarbij komt nog eens dat het adres bij mijn tante het huis van mijn oma was (die is ondertussen overleden) en dat huis kan elk moment verkocht worden, dus binnenkort heb ik nergens een domicilie.

Mijn vragen zijn:
- Kunnen ze mij in deze situatie echt weigeren om mijn adres hier te zetten?
- Hoe gevaarlijk is het om echt zonder domicilie te komen zitten? Daar heb ik namelijk best veel schrik voor.
- Als ik beroep aanteken (wat volgens de brief de enige optie is om ertegenin te gaan) heb ik hier dan een advocaat voor nodig of hoe pak ik dit het beste aan?

Alle info, tips en hulp zijn welkom!
Ik wil na alle 'pech' echt dolgraag studeren en het gaat nu zo goed dat ik dit niet zomaar wil opgeven.

Alvast héél erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2012 14:56

Art. 18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
1° personen die verblijven in verpleeginrichtingen en andere openbare en private instellingen die zieken opvangen, rusthuizen, rust- en verzorgingstehuizen, ziekenhuizen of gedeelten van ziekenhuizen gelijkgesteld met rust- en verzoringstehuizen, psychiatrische instellingen; bejaarde personen die geplaatst werden bij particulieren door een publiek- of privaatrechtelijke instelling of door een particulier, die nog een gezin of een haardstede hebben in hun gemeente van oorsprong of die zich laten inschrijven op het adres van een onthaalgezin; ze kunnen echter altijd vragen om ingeschreven te worden in de gemeente waar ze effectief verblijven;
2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving;
3° personen die omwille van beroepsredenen gedurende maximum een jaar bepaald werk of een bepaalde opdracht uitvoeren in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland;
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;

En eens dat u in Gent bent ingeschreven zal de gemeente waar u nu bent ingeschreven u doorverwijzen naar Gent om financiële tussenkomst.
Vraag na bij de stad Gent waarom men weigert.
Vraag daarna bij uw gemeente waarom men in Gent zou weigeren.
Vraag dan of zij een referentieadres willen geven..
Het is NIET omdat de huisbaas zegt dat er een domicilie mag geplaatst worden dat dat wettelijk ook mag.

Zoek hier maar eens op trefoorden domicilie, woonplaats, enz enz

j.demoor

#3 , 22 apr 2012 11:47

“Art.18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :...4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin WAARTOE ZIJ BEHOREN...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘Als ik beroep aanteken (wat volgens de brief de enige optie is om ertegenin te gaan) heb ik hier dan een advocaat voor nodig of hoe pak ik dit het beste aan? ‘

Teken dit beroep aan nadat u van uw OCMW de SCHRIFTELIJKE garantie hebt gekregen van “Het OCMW zei me dat ik gerust kon verhuizen naar Gent, dicht bij mijn school en dat ik dan hier mijn domicilie moest aanvragen en zij zouden dan mijn volledige studies blijven betalen”
In dit beroep dient u aan te tonen dat u ,onafhankelijk van uw studies ,niet meer behoort of wil behoren tot het gezin waartoe u thans nog administratief behoort om de redenen die u aanhaalt . Hiervoor hebt u geen advocaat nodig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Merl
Topic Starter

#4 , 22 apr 2012 13:24

Bedankt voor de antwoorden!

De stad Gent wil me geen verdere uitleg geven (buiten dat ik student ben en dat dat dan niet zomaar gaat) en zegt dat ik dan maar in beroep moet gaan.
Mijn gemeente heb ik nog niet kunnen bereiken. Ik heb op voorhand navraag gedaan en niemand zag een probleem aangezien ik al jaren geen contact meer heb met mijn ouders.
Ik had niet verwacht dat ze mijn tante als gezin zouden zien, aangezien ik officieel gezien naar mijn weten nooit van haar ten laste ben geweest.

Sowieso is er een 'regel' die zegt dat:
In elke Belgische gemeente is een OCMW actief. Je vraagt leefloon aan bij het OCMW van de gemeente waar je bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Indien je bij een ander OCMW je aanvraag indient, wordt deze binnen de 5 kalenderdagen doorgestuurd naar het bevoegde OCMW. Dat laatste OCMW is en blijft bevoegd tot het einde van de ononderbroken studies, ook indien je domicilieadres tijdens je studies wijzigt.
Dus het is niet zo dat Gent mij financiële tussenkomst zou moeten geven.
Dat het OCMW mijn volledige studies zal betalen (mits voorwaarden en niet onderbroken), heb ik al op papier.

Ik vind het allemaal een beetje dubbel. Als ik eerst was verhuisd, dan was ik nog geen student en had ik hier dus een stuk makkelijker mijn domicilie kunnen zetten. En als ik dan was gaan studeren dan had ik hier een leefloon kunnen aanvragen wat 'nadeliger' is voor de stad Gent. In mijn geval lijkt het me voor de stad Gent helemaal niet nadelig en is het toch een probleem.

Ik ga mijn best doen om duidelijk beroep aan te tekenen. Dit is iets wat ik nog nooit heb gedaan, maar ik heb nu niet echt een andere keuze.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2012 16:10

Hoe oud ben je vandaag de dag? Ben je soms nog minderjarig?

Merl
Topic Starter

#6 , 22 apr 2012 16:25

Ik ben nu 22.

babipsylon

#7 , 25 feb 2016 23:15

Op de site van de stad Gent staat dat je je als student wel kan domicilieren als je geen contact meer hebt met je gezin en niet meer ten laste bent.
https://stad.gent/burgerzaken/verhuizen ... -studenten

Terug naar “Andere”