Beste allen,
ik kom hier voor het eerst posten op het forum om te kijken of er iemand tips heeft hoe we met de volgende situatie moeten omgaan:
ongeveer 1,5 jaar geleden komt er iemand de stand van de elektriciteitstellers opnemen. Wij laten hem binnen in de gemeenschappelijke kelder van ons appartementsgebouw.
Het gaat hier om een kelder waar alle tellers voor de nutsvoorzieningen staan en die verder niet gebruikt wordt en waar ook niemand komt (niet rechstreeks verbonden aan gebouw).
Even later komt hij opnieuw bellen en meldt ons dat er een tuinslang in de kelder ligt die open staat. Mijn man gaat de tuinslang snel toe draaien.
De tuinslang die op de gemeenschappelijke watervoorziening van het gebouw is aangesloten is van één van de mede-eigenaars. Deze buurman is ook de enige persoon die de gemeenschappelijke watervoorziening gebruikt.
ik spreek de buurman er op aan en hij zegt de kosten voor het water te zullen vergoeden.
Enkele maanden later is onze algemene vergadering met de jaarafrekening en daar blijkt dat de factuur van het water maar 10 euro duurder is dan het jaar voordien.
Nu krijgen wij vorige week een ingebrekestelling van de watermaatschappij voor een factuur van bijna 4.000 euro. Blijkbaar dateerde die factuur al van juni vorig jaar, van net na de algemene vergadering en afrekening.
De syndicus heeft ons daar nooit van op de hoogte gebracht. Blijkbaar was 1 eigenaar wel op de hoogte (voorzitter rvb, niet diegene die de kraan heeft laten openstaan) en die heeft allerlei onderzoeken laten uitvoeren door de watermaatschappij om te kijken of de teller stuk was of er een lek was ergens, maar heeft daar nooit iets van tegen ons gezegd. Ondertussen dreigt de watermaatschappij natuurlijk met deurwaarders aangezien er geen fout met hun apparatuur was.
Nu het bedrag aan verspild water zo hoog blijkt te zijn wil de mede-eigenaar die de kraan heeft laten openstaan natuurlijk zijn verantwoordelijkheid niet meer opnemen.
Is er een verzekering die wij hiervoor kunnen aanspreken (onze rechstbijstand, de BA van diegene die de kraan heeft laten openstaan, ...) of moeten de andere 3 eigenaars in het gebouw elk opdraaien voor de fout/vergissing van een ander. Het bedrag loopt bijna op tot 1000 euro per appartement.
Bijkomende vraag: nu willen wij in ieder geval dat die gemeenschappelijke teller wordt afgesloten zodat zulke toestanden zich in de toekomst niet kunnen voordoen. 3 van de 4 eigenaars zijn hiermee akkoord, want er is zoals gezegd slechts 1 bewoner die gebruik maakt van die gemeenschappelijke kraan. Maar nu weigert de 4de bewoner akkoord te gaan met de afsluiting en beweert hij dat wij wettelijk verplicht zijn een "openbaar" waterpunt te hebben in het gebouw. Ik kan over dit alles nergens iets terugvinden.
Hopelijk heeft er hier iemand goede raad en kunnen jullie ons op weg zetten m.b.t. de wetten en regels die hierop van toepassing zijn.
Het gebouw ligt in Brussel als dat belang zou hebben.
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Nathalie