Lening 1000EURO van Moeder naar zus

kathl
Topic Starter

Lening 1000EURO van Moeder naar zus

#1 , 19 mar 2012 10:54

Een half jaar geleden heeft mijn zus 600EUR geleend van mijn moeder om samen met ons op vakantie te gaan.
Ze vroeg aan mijn moeder om haar deel te betalen en haar advocaat voor bemiddeling ging ons het het geld terugstorten.
Dit geld hebben wij echter nog steeds niet gezien.

Verder heeft ze ook nog spullen op het internet gekocht op ons adres. Mijn moeder heeft uit schrik voor een deurwaarder deze factuur betaald en onmiddellijk mijn zus en haar advocaat hiervan op de hoogte gebracht.

Nu wil de advocaat niets van deze geleende bedragen terugbetalen, omdat het zogezegd uit eigen vrije wil geleend is. En dit hem niet verplicht maakt het bedrag terug te betalen.

Dit lijkt mij echter niet rechtvaardig en ik zou hiervoor dus graag stappen willen ondernemen, maar weet niet welke mogelijk zijn.
We hebben een aantal e-mail berichten waarin de advocaat en mijn zus vertellen dat dit een lening is. In een van die mails staat dat ze het bedrag gingen teruggeven. Maar dit is echter nog steeds niet gebeurd.

Welke mogelijke manieren zijn er om dit bedrag terug te krijgen?

Groeten,

Kathl

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2012 22:55

Is dit een collectieve schuldenregeling uitgesproken voor de arbeidsrechtbank?
Zijn schulden aangegaan NA de bemiddeling en dus niet opgenomen in de regeling.

Wat staat er op papier?
Spullen op internet gekocht op adres moeder.... dat had moeder moeten terugsturen .
Goederen zijn bij moeder aangekomen had nooit moeten gebeuren.
Derhalve had ze nooit moeten betalen maar klacht wegens oplichting/misbruik neerleggen bij de politie.

Mail zou/kan een begin van bewijs zijn.

j.demoor

#3 , 21 mar 2012 09:07

“Art.1675/14...§2...of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat...of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Een half jaar geleden heeft mijn zus 600EUR geleend van mijn moeder’ + ‘Mijn moeder heeft uit schrik voor een deurwaarder deze factuur betaald’

Moeder dient die nieuwe feiten door een eenvoudige schriftelijke verklaring ter griffie van de arbeidsrechtbank neer te leggen en te BEWIJZEN.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

kathl
Topic Starter

#4 , 23 mar 2012 11:55

De goederen werden geleverd bij mijn zus thuis, mijn moeder wist pas van deze goederen af toen ze de factuur kreeg. Ze kon de goederen niet terugbrengen vermits deze al gebruikt waren.

Het is bewindvoering, dit gebeurd in samenspraak met de vrederechter. Dit is om ervoor te zorgen dat de "klant" niet in de schulden geraakt, omdat zo haar handtekening niet geldig is voor leningen aan te gaan. Eveneens staat ze hierdoor geen abonnementen en contracten tekenen zonder toestemming van haar advocaat, helaas lukt dit nog omdat de meeste dit niet controleren.

Deze schulden zijn inderdaad eveneens NA de bemiddeling gebeurd.

In zijn email contact met ons, schrijft hij dat hij zo spoedig mogelijk deze schuld ging aflossen, rekening houdende met alle schuldeisers. Deze mail was een maand na de reis en dus al sinds augustus geleden.

J.demoor: Moet dit echt via de arbeidsrechtbank, kan dit niet gewoon voor de vrederechter, vermits het bedrag onder de 1250EUR ligt?

Franciscus

#5 , 23 mar 2012 19:12

Moeder had NIETS moeten betalen dit is diefstal/oplichting/misbruik van vertrouwen ( een van deze)
Moeder kan nog altijd aangifte doen bij politie

kathl
Topic Starter

#6 , 23 apr 2012 09:04

Een klacht haalt blijkbaar niets uit!

2weken geleden heb ik ontdekt dat ze nog een telefoonabonnement op mijn naam had aangegaan, dit met een schuld van 500EUR.
Hiervoor ben ik dan onmiddellijk een klacht gaan indienen wegens schriftvervalsing.
Deze zaak is geseponeerd wegens haar mentale handicap (Ze heeft een lichte vorm van autisme, maar is normaal begaafd) .

Zelfs met een klacht mag ze dus gewoon blijven stelen/oplichten.

Franciscus

#7 , 23 apr 2012 10:07

Strafklacht kan misschien nu geseponeerd zijn maar u kan zich altijd ( uw moeder ook) als slachtoffer laten registreren ter griffie van het parket.
Daarna vraagt u een onderhoud met de parketmagistraat.
Het feit dat u aangifte hebt gedaan wil ook zeggen dat u dat telefoonabonnement op uw naam kan weigeren te betalen.
Stel die telefoonmaatschappij ervan in kennis dat u GEEN abonnement hebt afgesloten en dus ook niet van plan bent om te betalen.
Dat u wegens valsheid in geschriften al PV hebt laten opstellen en bezorg hen het PV nr.
Dat zij maar het bewijs moeten voorleggen dat het uw handtekening is.

PS misschien goed om eens na te denken aan het aanstellen van een bewindvoerder voor de zus.

wanton

#8 , 23 apr 2012 14:35

Uit één en ander begrijp ik dat er een collectieve schuldenregeling is , met een advocaat als bemiddelaar. Eén van de punten in een CSR is dat er geen nieuwe schulden mogen gemaakt worden. Die advocaat heeft dus gelijk als hij zomaar weigert die schuld terug te betalen. Hij heeft misschien al problemen genoeg om de huidige regeling te voldoen. Er was beter vooraf gepraat met die bemiddelaar om één en ander af te spreken. Zo'n man wordt niet graag voor voldongen feiten gesteld. Misschien had hij een kans gezien om zo iets te regelen. Ik zie als mogelijke uitweg : moeder laat haar goed hart zien en beschouwt dit als een cadeau aan uw zus.
Akkoord wel dat aankopen op uw naam of een telefoonabonnement niet kunnen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”