wat kan ik ondernemen ?

roosje1970
Topic Starter

wat kan ik ondernemen ?

#1 , 01 jul 2007 19:00

Mijn moeder is als enig kind erfgename van het huis van me grootouders ( oma leeft nog maar opa is op 23 mei jl overleden )
Ikzelf heb nog een broer , en daar heb ik nu dus een vraagje over
Toen me opa ziek werd ( ongeveer 2 jaar geleden ) is me broer op het idee gekomen om de ganse bovenverdieping van het huis van onze grootouders om te bouwen om te gaan wonen ( dit zonder aan mij te vragen of ik het goed vond of niet )
Nu had ik graag geweten , hij betaald dus niks aan oma van huur electriciteit , verwarming . hij heeft dus een luxe leventje , terwijl ik zwaar moet betalen voor een lening van ons huis onze auto en dergelijke
Kan dit zomaar ? ben toch ook een kleinkind :( en ik heb niets
Waar kan ik eventueel terecht voor inlichtingen?
Er is me verteld dat me broer mij een deel moet betalen , omdat hij dus gratis woonst en dergelijke heeft
Ik ben niet zo mondig om het uit te leggen sorry hiervoor
Ik hoop dat iemand raad weet voor me

Ik vind het echter triest dat het zo moet gaan , maar voel me totaal uitgestoten , terwijl oma en men ouders er totaal niks aan doen
Voel me machteloos de ??n niks en de andere een luxeleven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy Costal

#2 , 02 jul 2007 18:43

Uw oma heeft nu de volle eigendom van de helft van de woning en het vruchtgebruik van de andere helft, indien het een gemeenschappelijk huis is Indien het huis eigendom van uw grootvader was, dan heeft zij het vruchtgebruik over de ganse wonig.Dit alles natuurlijk indien zij met het wettelijk stelsel getrouwd zijn en geen speciaal huwelijkscontract hebben.

Zoals ge ziet mag zij haar woning verhuren aan wie ze wil en dit nog altijd. Zelfs indien ze dit pratisch gratis doet (misschien doet uw broer boodschappen of andere werkjes voor haar en mag hij in ruil hiervoor bij haar inwonen?)

Op dit ogenblik kunt u niets doen; Het beste is er met uw grootmoeder (en eventueel met uw moeder, die nu de blote eigendom heeft van de helft van de woning) gewoon over te spreken en zien wat dat ze zeggen. Het is uw oma die uiteindelijk de beslissing heeft. Misschien weten ze niet dat u dat stoort.Zoals u het stelt schijnt het oneerlijk te zijn , maar bespreek het rustig samen, ge weet nooit wat er uit de bus komt en wat de redenen zijn. Als ge hen niets zegt zullen ze het ook nooit weten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”