Vervroegde beindiging huurovereenkomst + vergoeding

dvaerden
Topic Starter

Vervroegde beindiging huurovereenkomst + vergoeding

#1 , 25 apr 2012 17:11

Mijn vriendin en ik huren sinds 1 september 2011 een appartement en hebben een huurovereenkomst van 9 jaar. Nu zijn er wat dingen gebeurd waardoor zij in september terug voltijds zal gaan studeren en is dit appartement dus buiten budget. Het feit dat we een vergoeding zullen moeten betalen daar hebben we ons al bij neergelegd, alleen hoeveel is niet helemaal duidelijk.

Zoals normaal bij dit type contract staat in het contract het volgende:
De huurder kan ten allen tijde de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de opzegging gebeurt gedurende de eerste drie jaar van de huurovereenkomst, zal de huurder een vergoeding betalen aan de verhuurder gelijk aan de huuropbrengst van drie maanden indien de opzegging gebeurt gedurende het eerste jaar, twee maanden huuropbrengst gedurende het tweede jaar ...

Dit contract is begonnen op 1 september 2011 en wij zouden dus in september of oktober willen verhuizen. Hoewel we dan vertrekken nadat het eerste jaar is afgelopen moeten we wel opzeggen tijdens het eerste jaar. Wil dit dan zeggen dat we 3 maanden extra moeten betalen of 2 maanden?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 25 apr 2012 18:27

2 maand, het is het einde van de opzeg die telt, ook al viel die opzeg tijdens het eerste jaar.

Wel mee oppassen als het contract eindigt op 31 augustus. Want er zijn personen van mening (en ook vrederechters) dat je dan nog steeds 3 maand moet betalen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

dvaerden
Topic Starter

#3 , 25 apr 2012 19:30

Dan zal ik maar eens met mijn huisbaas gaan praten zeker! In elk geval bedankt voor het snelle antwoord. Want nu ik het inderdaad zo bekijk is het misschien maar best om in oktober te vertrekken, had er niet bij stil gestaan dat het contract dan inderdaad eindigt op 31 augustus en niet op 1 september.

Reclame

Terug naar “Huren”