Wel mijn ma moet 2600euro belastingen betalen. En ik vraag me af hoe dit komt?
De situatie van mijn ma:
Mijn ma werkt halftijds en is 53.
2 jaar geleden is ze begonnen in een systeem dat halftijds tijdkrediet heet. Dit systeem laat toe dat je praktisch je volledig loon behoudt als een voltijdse werkkracht. Hoe kan dit? Simpel haar werkgever betaalt het loon uit dat ze presteert ( halftijds dus ) en de RVA betaalt een onderbrekingsuitkering ( = dit behoort tot een vervangingsinkomen ) uit en ze ontvangt ook nog een aanmoedingspremie.
Maw haar loon + de onderbrekingsuitkering van de RVA + de aanmoedingspremie vormen dus haar totaal inkomen dat praktisch hetzelfde is toen ze fulltime ging werken.
Maar nu komt het. Ze heeft haar belastingsbrief ontvangen en nu moet ze ongeveer 2600euro belastingen betalen.
1) Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat dit bedrag zo hoog is? Ik weet dat je bedrijfsvoorheffing moet betalen op een loon en op een vervangingsinkomen. Maar moet je ook bedrijfsvoorheffing betalen op een aanmoedingspremie?
2) En weet iemand hoeveel procent ze standaard afhouden indien ze die onderbrekingsuitkering en aanmoedingspremie uit betalen?
3) En Hoeveel procent ongeveer word je belast op een inkomen, onderbrekingsuitkering ( = vervangingsinkomen ) en aanmoedingspremie?
Dank bij voorbaat
mvg
furax187