registratierechten zus uitkopen

shanas
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

registratierechten zus uitkopen

#1 , 26 apr 2012 20:12

Ik heb de woning van mijn vader geerfd samen met mijn zus. Wij hebben bijgevolg elk de helft van de woning in volle eigendom. Daarnaast had mijn vader nog een hypothecair krediet openstaan voor een bedrag van 50.000€. De woning wordt geschat op 250.000€.
Nu zou ik de woning willen inkopen samen met mijn partner. Wij wonen momenteel al in de woning en we zijn wettelijk samenwonend.
Op welke manier kunnen we de woning best inkopen? Ik zou uiteindelijk voor 3/4 eigenaar willen zijn en mijn partner voor 1/4.
Ik heb al gelezen dat ik best een klein percentage van de woning aan mijn partner schenk, zodat ik, mijn zus en mijn partner dan samen uit onverdeeldheid kunnen treden. De notaris raadt dit echter af omdat we dan ook veel schenkingsrechten zouden betalen. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld maar 5% van de woning aan mijn partner te schenken en hoeveel bedragen die schenkingsrechten dan? Of wordt dit afgeraden? De notaris gaf ook nog als argument dat er dan twee aktes moeten opgemaakt worden, één voor de schenking en dan nadien één voor de onverdeeldheid, en hier zouden ook weer kosten aan verbonden zijn.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding