Uit onverdeeldheid treden

elkedage
Topic Starter

Uit onverdeeldheid treden

#1 , 29 apr 2012 14:22

Kan iemand mijvertellen wat de procedure is om uit onverdeeldheid te treden. De situatie is zo: Moeder gestorven die eigenaar was van een woning ter persoonlijke titel van haar. Er waren 4 kinderen waarvan 1 is overleden. De successierechten werden betaald met eigen middelen, helaas willen 2 kinderen van overledene die nu erfgenaam zijn geworden niet verkopen. Vraag is welke procedure volg ik en op welke termijn is dat mogelijk om uit te voeren ( verkoop woning) om uit onverdeeldheid te treden?

MVG Elkedage

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 apr 2012 19:06

U kan beginnen met aan uw broers/zusters te vragen of één van hen geïnteresseerd is om het huis uit de onverdeeldheid zelf te kopen. Hij betaalt dan de andere erfgenamen hun deel uit , mits betaling van 1 % registratie. (voorlopig nog , kan 2 of 2.5 % worden = miserietaks)
Komen jullie niet tot een vergelijk ga dan naar een notaris die de zaak kan inleiden via het vredegerecht. Volgens art 815 is men niet verplicht in onverdeeldheid te blijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elkedage
Topic Starter

#3 , 14 mar 2013 16:45

De vraag is eigelijk hoelang duurt zo'n procedure met de vrederechter?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”