permanente opdracht

mickyken
Topic Starter

permanente opdracht

#1 , 03 mei 2012 14:08

Mijn dochter heeft samen met haar vriend een nieuwbouw met lening op 25 jaar bij Fortis.
Ze zijn nu uit elkaar en wij willen het huis behouden .
Hoe kunnen we dit oplossen ?
De compromis is getekend en de akte volgt geen probleem.
Gevraagd bij Fortis om borg te staan ,kan niet volgens hun maar wel als ik en mijn man elk 20 % van de woning
overnemen en daar dan elk 10 % op betalen en later als wij komen te overlijden nog eens kosten betalen.
Is het niet mogelijk als wij met een permanente opdracht maandelijks de helft van de maandelijkse kosten storten
want wij willen dat het huis van haar allleen blijft.
Kan toch geen probleem zijn denk ik dan betalen wij maandelijks het deel dat haar ex betaalde en storten het bedrag
door aan haar en de lening blijft op haar naam staan.
Is dit mogelijk of is er een andere manier om dit op te lossen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 03 mei 2012 16:22

De bank wil zeker zijn van haar geld, logisch, die permanente opdracht kan door jullie ten allen tijde stopgezet worden (bvb onderling ruzie met dochter).

mickyken
Topic Starter

#3 , 03 mei 2012 21:10

als we nu de lening laten herschrijven op mijn dochter alleen en wij elke maand op haar rekening de helft van de maandelijkse kosten voor de lening storten op haar rekening is er toch geen probleem dan kan zij toch haar lening afbetalen .
hoeveel kan het bedrag voor herschrijven lening bedragen heb gehoord +- 300 ,00 €
wij zijn wel vaste klant bij deze bank dus een beetje redelijk of anders word het een andere bank denk ik .

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mei 2012 21:51

als je de lening laat herschrijven op naam van je dochter alleen, is er geen enkele verbintenis naar jullie toe tegenover de bank. Jullie kunnen dus direct de belofte van de helft van de lening te betalen aan haar stopzetten.

Bank heeft het recht om een borgstelling te weigeren indien jullie geen eigenaar van de woning zijn. Ik zie persoonlijk wel de reden daarvan niet (ken dan ook niet genoeg van de mogelijk risico's die dit kan opleveren), maar wettelijk kan het.

Lightning
Topic Starter

#5 , 03 mei 2012 22:17

als we nu de lening laten herschrijven op mijn dochter alleen en wij elke maand op haar rekening de helft van de maandelijkse kosten voor de lening storten op haar rekening is er toch geen probleem dan kan zij toch haar lening afbetalen.
Zo bekijkt de bank dat niet. Ze kijken enkel en alleen naar naar het risico dat ze lopen. Voor hen is uw dochter de enige die ze kunnen aanspreken voor de terugbetaling. De afspraken tussen jullie en jullie dochter zijn voor hen van geen tel. Uw "vaste klant" argument heeft in dit soort dossiers weinig slagkracht vrees ik.

mickyken
Topic Starter

#6 , 03 mei 2012 22:33

er moet toch een mogelijkheid zijn om dit op te lossen desnoods een wettelijke verklaring of gerechtelijke dat het bedrag door ons moet betaald worden .

mickyken
Topic Starter

#7 , 03 mei 2012 22:37

het huis is geschat op 410000,00€ lening 225000,00 € op 25 jaar wat is het risico van de bank dan ?

Lightning
Topic Starter

#8 , 03 mei 2012 22:55

Banken beoordelen het dossier in de eerste plaats op basis van de terugbetalingscapaciteit van de ontlener(s). Dossiers waarvan ze bijna met zekerheid weet dat de ontlener de lening niet gaat kunnen terugbetalen, daar houden ze hun handen liever vanaf. Uiteraard is een volledige dekking door de waarde van het huis een pluspunt, maar banken verkiezen terugbetaling boven gedwongen verkoop. Als de ontlener 25 jaar moet rekenen op de goodwill van de ouders om vrijwillig mee de lening af te betalen, wordt dat dus een 'no go'.
Dus, U kan met uw dochter afspraken maken en op papier zetten zoveel U wil, ook de bank moet mee willen in dat verhaal. Jammer genoeg voor uw dochter is dat laatste niet het geval. Er zijn uiteraard meerdere grote en kleine banken waar U kan proberen de lening rond te krijgen.

mickyken
Topic Starter

#9 , 04 mei 2012 10:48

bij de bank geweest willen alleen de borg aanvaarden als we mede eigenaar worden voor 20 % is dat normaal of kan het met een 10 % ook en wat kost dat dan .
Het is naar het schijnt wettelijk dat ze dat nu zo doen een stuk mede eigenaar beperkt als borg .

mickyken
Topic Starter

#10 , 04 mei 2012 16:26

bij andere bank kbc en bij notaris navraag gedaan deze bank zegt dat het als mede kredietnemer zonder inkoop kan ,de notaris zegt dat het van fortis wel heel verregaand is en we beter een andere bank zoeken dan op het voorstel van fortis in te gaan dat we beter een mede kredietnemer kunnen worden bij die andere bank minder kosten dan bij fortis.
.

Terug naar “Bank & Beurs”