Heb een vraag ivm verschil en gevolgen voor reservataire en testamentaire erfgenamen.
Situatie:
- Ikzelf ben reservataire erfgenaam door plaatsvervulling, door overlijden moeder, samen met mijn tante na het overlijden van grootvader en grootmoeder (2 jaar geleden overleden). Stel dat grootvader een testament heeft opgesteld (wat wij wel vermoeden) en hij de kleinkinderen aanduidt als testamentaire erfgenamen --> Zij hebben dan 1/3e en wij 2/3 als reservataire erfgenamen. Moeten bij een verkoop van een huis verworven uit de erfenis de testamentaire erfgenamen ook akkoord zijn om de verkoop te kunnen laten doorgaan, of kan ik en mijn tante dat huis sowieso verkopen? Hoe gebeurt dat in de praktijk?
Nog een vraag:
- Mijn grootmoeder had een testament opgesteld bij haar overlijden twee jaar geleden waarbij ze haar dochter (mijn tante) had aangeduid om het grootste deel van de nalatenschap te erven. Dit werd echter niet toegestaan omwille van het wettelijke stelsel. Ik heb toentertijd 1/6e geërfd en mijn tante ook 1/6e geërfd in naakte eigendom en grootvader 4/6 in VE en het vruchtgebruik. Stel dat grootvader via een testament net hetzelfde heeft laten opmaken als grootmoeder (tante krijgt grootste deel). Gaat dit dan logisch gezien terug worden afgekeurd en krijgen wij dan ieder de helft of gaat mijn tante dan toch 2/3e erven en ikzelf het reservataire deel van 1/3e?
Hartelijk dank!!