belastingen: woon-werkverkeer

laurenb
Topic Starter

belastingen: woon-werkverkeer

#1 , 05 mei 2012 20:02

Hallo

Ik ben full time beginnen werken in het jaar 2011 en nu volgt dus mijn eerste 'echte' belastingsaangifte voor het jaar 2011.

Echter zit ik met een paar verschillende vragen omtrent woon- werkverkeer.

Situatie 1:
In mijn eerste job kreeg ik géén woon- werkverkeervergoeding. Ik heb 6 maanden zo'n 40 km per dag afgelegd. Kan ik dit dan inbrengen onder 1254? Wat wil maximum vrijgesteld voor het bedrag van 350 euro zeggen onder code 1255? Stel dat ik 750 euro onder code 1254 inbreng en 250 onder code 1255, krijg ik dan slechts 350 euro terug van de belastingen achteraf?

Situatie 2:
In mijn huidige job krijg ik een sociaal abonnement toegekend van 20 euro per maand voor woon-werkverkeer. Echter leg ik dagelijks 110 km af. Op maandbasis kost me dit zo'n 250 euro aan benzine. Kan ik meer terugvorderen voor de overige kosten via code 1254? Of kom ik niet in aanmerking om nog iets terug te vorderen omdat ik een 'sociaal abonnement' krijg alhoewel dit mijn kosten helemaal niet dekt?

Hopelijk kan iemand meer duidelijkheid schetsen rondom de aangifte van woon- werkverkeer. Ik zou graag weten wat ik wél kan aangeven en nog kan terugvorderen achteraf.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 mei 2012 09:14

Wat staat er op uw fiche 281.10 onder code 1254? Is er een onderscheid tussen a , b of c?
En sorry dat ik zo persoonlijk word : wat is de totaliteit van de bedragen onder 1250 ?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

laurenb
Topic Starter

#3 , 06 mei 2012 17:53

Het valt onder a) Openbaar gemeenschappelijk vervoer: 357,10.
Ik heb van oktober 2011 tem december 2011 nog de trein genomen en toen stond er geen 'sociaal abonnement' op mijn loonbrief vermeld. Het is dus ook logisch dat ik voor deze periode geen kilometervergoeding kan ingeven.
Ik vraag me alleen af hoe het dan zit voor de aangifte in 2013. Moet ik dan het sociaal abonnement van 20 euro laten vallen op mijn loonbrief zodat ik achteraf mijn woon werkverkeer via de belastingen kan terugvorderen. Of kan ik sociaal abonnement van 20 euro krijgen en alsnog mijn werkelijke kilometers ingeven?

En ik vraag me dan ook af hoe het zit voor die 6 maanden bij mijn andere job in 2011 waar ik géén woon werkverkeer kreeg. Kan ik deze 40km die ik dagelijks maakte dan ingeven?

Reclame

wanton

#4 , 06 mei 2012 19:54

De voordeligste oplossing voor uw aangifte dit jaar is : zowel in 1254 als in 1255 vult u het bedrag in 357,10
Voor de rest vul je niets in van woon-werkverkeer. Je geniet dan van de fordaitaire aftrek , welke meer zal zijn dan hetgeen jij mag 'bewijzen'.
Voor de aangifte van 2013 zou ik me nog niet druk maken. De combinatie van vergoeding ontvangen en kosten bewijzen kan gedaan worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”