verdeelsleutel ?

sleper
Topic Starter

verdeelsleutel ?

#1 , 06 mei 2012 18:06

Mijnheer A, gescheiden, heeft een vriendin mevrouw B. Ze kopen samen een huis , ieder gelijke inbreng , schuldsaldoverzekering enkel op Mijnheer A. A heeft kind uit zijn eerder huwelijk en een wettelijk erkend kind bij vriendin B . Beide kinderen dragen dus dezelfde familienaam . Niettegenstaande ze het huis samen aangekocht hebben, hebben A en B nooit samengewoond en is er ook geen geregistreerd samenlevingscontract . Door ongeval overlijdt Mijnheer A in 2010 en Mevrouw B vestigt zich nu in de woning. Nu ,2012 ,verkoopt ze de woning voor de som van 110.000 euro ; Het beschrijf zou plaats vinden volgende maand ; Hoe moet dit alles wettelijk verdeeld worden en heeft mevrouw B recht op compensatie voor vruchtgebruik ? Mevrouw A is 39 jaar en het kind uit eerste huwelijk van Mijnheer A is 25 jaar . Naar verluidt hoefden de kinderen geen successierechten te betalen omdat het bedrag te laag was en heeft Mevrouw B toen 1400 euro betaald , vermoedelijk op een, verzekering waarvan ze het "genot" had . Dit laatste schrijf ik onder voorbehoud want de aanbrenger kende de juiste details niet;dus is het steeds moeilijk oordelen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 mei 2012 20:02

Ik vermoed dat de aankoop is gebeurd met een clausule 'tontine' waarbij de overlevende partner het huis volledig bekomt , mits registratierechten te betalen.
Vraag een deftige uitleg aan de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#3 , 06 mei 2012 20:30

Ik vermoed dat de aankoop is gebeurd met een clausule 'tontine' waarbij de overlevende partner het huis volledig bekomt , mits registratierechten te betalen.
Dank voor antwoord . Bijgevolg dus dat een kind volledig buiten de erfenis zal gehouden worden . Het ander kind kan mogelijks later erven van zijn moeder . Mevrouw B had nochtans voorgesteld aan het oudste kind om hem een bedrag van 10 000 euro uit te keren om alles in der minne te regelen ; Ik stel me daar dus vragen bij . Aangewezen zal zijn de notaris te raadplegen maar het betrokken kind kan amper lezen of schrijven ondanks zijn leeftijd, en zal zich dus best laten vertegenwoordigen door een wettelijk bevoegd iemand. Bestaat die mogelijkheid ? Juridische dienst OCMW of dergelijks?

Reclame

sleper
Topic Starter

#4 , 06 mei 2012 20:47

Bijkomend vraagje graag . Kan hier van partner gesproken worden vermits er nooit sprake is geweest van samenwonen of geregistreerd samenlevingscontract ? Of wordt het samen aankopen als mogelijk "partnerschap" bezien ; Ik verneem zopas telefonisch, dat blijkbaar de kinderen mede moeten voor akkoord tekenen om het huis te kunnen verkopen en dat mevrouw B wel het recht had om het huis verder te bewonen , zeg maar vruchtgebruik . Zodoende vermoed ik dat van een clausule "tontine" moeilijk sprake kan zijn

wanton

#5 , 07 mei 2012 13:59

De kinderen erven dan waarschijnlijk toch de blote eigendom van het deel van vader. Zij moeten dan ook akkoord zijn met de verkoop én hun deel van de verkoop ontvangen.Waarschijnlijk , als ze nieet samenwonen, is het vruchtgebruik via testament vastgelegd. Voor een vrouw van 45 jaar ( = 25 + 20) bedraagt de waarde van het vruchtgebruik toch nog 73.8 %. Bij verkoop verdelen de kinderen 26.2 % van de helft van vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#6 , 07 mei 2012 16:07

dank voor uitleg !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”