Hoe bewijzen dat je kind werkt en niet meer naar unief

Fabi
Topic Starter

Hoe bewijzen dat je kind werkt en niet meer naar unief

#1 , 07 mei 2012 19:36

Hoe kan je als ouder die zijn kinderen niet meer ziet, bewijzen dat je kind werkt? We weten dat sedert de krokus de dochter van mijn broer in een wok werkt, hij blijft alimentatie betalen, durft niet te stoppen, we vernamen ook dat zijn dochter terug gaat naar de unief in volgend september, kan dit zomaar?
Beternaar een advocaat gaan of gewoon stoppen? Hij betaalde reeds2 maanden teveel! teruggave zal hij ook niet moeten verwachten of toch?
Wie heeft ervaring aub?
Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel

#2 , 07 mei 2012 21:35

@ Fabi , waarschijnlijk doet ze studenten arbeid dus beperkte uren , daar zal weinig tegen te doen zijn

eylis

#3 , 07 mei 2012 21:45

als ze een arbeidscontract van bepaalde duur heeft afgesloten, krijgt ze ook géén kinderbijslag meer. En dat is makkelijk na te trekken bij het kinderbijslafgfonds.
Krijgt ze wel nog kinderbijslag, dan heeft ze inderdaad een beperkt studentencontract. Als je weet wat haar aangevatte studie was, is het ook niet moeilijk na te trekken (als ouder) of ze nog regelmatig student is. Als ze al weken niet meer opdaagt op de lessen: mag de vader daar een attest van vragen (waarin de directie bevestigt dat X student vanaf X datum niet meer aanwezig geregistreerd is)

Als dus blijkt dat ze géén regelmatig student meer is en eventueel géén kinderbijslag meer trekt kan de vader wel eisen dat zijn dochter hem eens verslag uitbrengt van haar plannen.
als dan blijkt dat ze intussentijd een halftijdse of zelfs voltijdse job heeft tem oktober kan hij voorstellen dat de alimentatie verminderd wordt in proportie tot haar inkomsten. En de voltijdse alimentatie weer betaalt als ze weer naar de universiteit gaat.
De vader kan haar ook uitleggen dat hij het bewijs van de school heeft dat ze nu géén regelmatige leerling meer is, (eventueel géén kinderbijslag meer) etc...
Wellicht gaat ze wel snappen dat ze hiermee voor de rechtbank niet weg zal raken en toestemmen in een tijdelijke vermindering van alimentatie.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2012 11:08

Eylis, bij de meeste universitaire opleidingen is er geen verplichting om de lessen bij te wonen, practica uitgezonderd. Er worden dan ook geen afwezigheden opgenomen.

eylis

#5 , 08 mei 2012 11:52

ik dacht dat er (zeker in dat nieuwe systeem met studiepunten) regelmatig contactmomenten zijn met de assistenten of studiebegeleiders.
Het moet toch mogelijk zijn op 1 of ander manier om na te gaan of dat kind wél of niet school loopt?
anders snap ik nu wel iets beter waarom met dat nieuwe credits-systeem studenten hun studies hoe langer hoe breder oprekken en de ouders die van de toeten weten...
even off-topic: sommige universiteiten klagen nu al dat studenten zodanig dralen in hun studieparcours dat ze de plaatsen bezetten van nieuwe aankomende studenten.

Fabi
Topic Starter

#6 , 08 mei 2012 13:23

Contact opgenomen met unief, idd in mei examen, "student" komt niet meer sedert paar weken,MAAR is nog niet uitgeschreven! Mevrouw ad lijn zegt, zo gaat dit niet, dus als er geen examen gedaan word, kan de student in volgend jaar zeker niet terugkomen zonder grondig gesprek. Maar zowiezo, indien blijk van weinig of geen ijver, laten ze de studenten toch niet meer makkelijk toe!
Acerta zegt niks, kinderbijslag zegt niks en rva ook niet! Dus terug een tripje naar de advocaat.

Bedankt, ik post het vervolg....

Franciscus

#7 , 08 mei 2012 17:48

Dus geen contract registratie in Dimona?

Fabi
Topic Starter

#8 , 09 mei 2012 12:28

Ja hoorde dit nog Dimona, ik googelde maar vind geen contacten, 'k zoek nog es naarstig verder!

Bedankt voor de tip!

Franciscus

#9 , 09 mei 2012 12:53

Ik denk via het kinderbijslagfonds want indien geen gerechtelijk bevel zal u als particulier geen gegevens van de andere diensten krijgen.
Maar als univ nog bevestigd dat dochter ingeschreven is ...

Fabi
Topic Starter

#10 , 15 mei 2012 17:02

Hallo,
naar advocaat geweest en daaruit blijkt dat dochter mag werken, nieuwe wet, moet geen lessen volgen, niet verplicht, zelfs examen moet ze niet meedoen, en mag lekker volgend jaar een nieuwe richting kiezen en bissen. Dus mocht er na 3 jaar problemen zijn neemt de rechter dit pas au serieux. Nu krijgt ze toch nog alle kansen.
Natuurlijk mochten we teweten komen dat ze fulltime werkt kan de rechter er zijn bedenkingen bij hebbne, maar als ze zich zou herpakken mag dit!
Conclusie, advocaat gaat schrijven naar de moeder om uitleg te vragen en studieresultaten, verder kan je niks doen!

Fabi
Topic Starter

#11 , 15 mei 2012 17:04

O ja en die wet van dat kinderen u op de hoogte moeten houden dat ze anders het recht op kinderalimentatie verliezen, wordt in de praktijk nooit toegepast! Zelfs dat je je kinderen nooit meer ziet maakt niks uit!
Gewoon effe verder betalen en na paar jaar zien hé!

eylis

#12 , 16 mei 2012 09:00

en toch denk ik dat je een voorstel mag/kan doen tov je dochter en haar moeder:
dit jaar is een "slapend" jaar: het maakt dat haar opleidingstraject een jaar langer zal duren om de eenvoudige reden dat ze geen klap uitvoert en niet probeert om haar examens te doen.
Kortom: dit jaar draagt niets toe tot haar opleiding en ze gaat bovendien werken. Ze heeft dus inkomsten.
Ik zou voorstellen dat de alimentatie voor deze periode verminderd wordt met een bepaald bedrag? Immers: ze heeft géén studiekosten nu en ze heeft extra inkomsten waar ze vrij over kan beschikken.
In het geval waar ouders nog samen zouden zijn en hun kind voor zo'n pauze in het studietraject zou kiezen (en ook nog gaan werken) zouden de ouders géén financieeen moeten besteden aan "de studie".
Formuleer je voorstel heel beleefd en vriendelijk: stel bijvoorbeeld een tijdelijke alimentatievermindering tem oktober voor van 1/3. Dat is NIET overdreven.
en Fabi; wat je aevocaat vertelt is mijns insziens géén wet: maar de regelgeving van de universiteit mbt het stopzetten van een opleiding. Niet met betrekking tot kinderalimentatie. Hoogstens kan er al eens een vonnis geweest zijn in een geisoleerd geval. Maar een wet is het volgens mij niet. Dat zou me héél erg verwonderen dat we daar nog niks van gehoord hebben.

enne de regel dat ouders op de hoogte gehouden moeten worden van de studieresultaten van de kinderen: een nee heb je uiteraard, een ja kan je krijgen als je op je rechten probeert te staan.
Ik vind je advocaat weinig pro-actief en genuanceerd.

Fabi
Topic Starter

#13 , 16 mei 2012 10:20

Dank voor je reactie! Ja lijkt me ook een advocaat die er es vlug door wou, maar wat je zegt ivm die vermindering alimentatie is juist, hij zegt het even stop te zetten om een reactie uit te lokken en te zien hoe de vork daar nu in de steel zit!

En van die wet had ik mij verkeerd uitgedrukt, het is een nieuwe wet dat studenten langer mogen werken of zoiets... maar het deed er eigenlijk niet echt toe :roll:

Ik ben benieuwd naar de reactie van de moeder, ben al blij dat de universiteit die info toch vernoemde, afwachten tot na de examens en dan ging de directie toch een hartig woordje praten.

Tot later!

eylis

#14 , 16 mei 2012 10:47

en het advies van je advocaat is anderzijds toch iets te geriskeerd.
Ik zou de toelage niet helemaal stoppen. Omdat de dochter momenteel in een tussenstadium zit: ze kan namelijk nog niet "volwaardig" de arbeidsmarkt op zonder diploma, maar anderzijds heeft ze minder toelage nodig want ze studeert op dit ogenblik niet.
Verminder de toelage met 1/3 of 1/2.
Dat is veiliger.

WP002

#15 , 22 mei 2012 18:52

ik dacht dat er (zeker in dat nieuwe systeem met studiepunten) regelmatig contactmomenten zijn met de assistenten of studiebegeleiders.
Feitelijk alleen op examenmomenten. Het systeem gaat als volgt: je hebt X aantal "studiepunten", die je kan gebruiken bij je inschrijving in een studieprogramma binnen de regels van wat kan doorgaan als een 'normaal' studiejaar. Je krijgt die punten als credit terug als je met goed gevolg examen aflegt over het vak in kwestie. Kom je op een examen niet opdagen, of slaag je niet, dan gaan die punten af van je leerkrediet. Als je dan onder een welbepaalde drempel zakt en bijvoorbeeld niet genoeg punten meer in je 'rugzakje' hebt om in een regulier programma in te schrijven, dan ben je geen regelmatig student meer. En verlies je recht op kindergeld, studietoelagen, etc.

Terug naar “Echtscheiding”