Weduwe pensioen

mary anne
Topic Starter

Weduwe pensioen

#1 , 08 mei 2012 15:32

Goeden dag,

Ik zou voor een vriendin graag een antwoord willen vinden op de volgende vragen.

Mijn vriendin woont in Frankrijk en oefent daar een zelfstandige activiteit uit. Ze is Belgische maar gedomicilieerd in frankrijk. Haar echtgenoot heeft haar 1.5 jaar geleden verlaten en is terug gekeert naar belgië. Hij is altijd gedomicilieerd geweest in belgie waar hij ook zijn beroep uitoefent.Hij is ernstig ziek en heeft niet lang meer te leven. Ze wonen apart en zijn getrouwd in een stelsel van scheiding van goederen.Nu is de vraag

-Heeft mijn vriendin recht op een weduwepensioen op het moment dat haar man komt te overlijden rekening houdend dat ze in frankrijk woont.
- Indien ja Mag mijn vriendin haar zelfstandige activiteit blijven uitoefenen om deze uitkering te mogen ontvangen. Zijn er bedragen vastgesteld van omzet ,winst en verlies in deze zelfstandige activiteit
-Hoe wordt dat weduwepensioen berekent.

Mijn oprechte dank voor de gegeven informatie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 08 mei 2012 18:44

Geachte,

Indien mevrouw gehuwd is met deze man en het huwelijk werd niet ontbonden door echtscheiding, zal zij gerechtigd worden op een overlevingspensioen. Dit overlevingspensioen ten laste van België is echter alleen betaalbaar indien zij aan de betalingsvoorwaarden voldoet qua leeftijd en/of kinderlast, inkomen uit arbeid beperkt tot de toegelaten grenzen volgens Belgische normen en cumulatie en/of vervangingsinkomen.
Haar huwelijksstelsel heeft hier niets mee te zien, noch waar zij gedomicilieerd is.
Het overlevingspensioen wordt berekend op de loopbaan van de overledene.
Er zijn inderdaad bedragen toegelaten arbeid voorzien. Voor wat een werknemersregeling betreft, gaat het om bruto-bedragen. Indien het om een zelfstandige activiteit gaat, gaat het om netto-bedragen, dus bruto-bedragen minus lasten. Voor meer info, best even contact zoeken met de Belgische pensioendiensten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mary anne
Topic Starter

#3 , 08 mei 2012 19:53

Dank U wel voor het antwoord Mr Rutten,

Mag ik nog even ter verduidelijking vragen
Wat bedoeld U met
Dit overlevingspensioen ten laste van België is echter alleen betaalbaar indien zij aan de betalingsvoorwaarden voldoet qua leeftijd en/of kinderlast, inkomen uit arbeid beperkt tot de toegelaten grenzen volgens Belgische normen en cumulatie en/of vervangingsinkomen

Beide zijn gehuwd zonder kinderen. meneer werkt in belgie als bediende en mevrouw heeft een zelfstandig beroep in frankrijk. Op dit moment nog verlieslatend ! Er zijn dus meer uitgaven dan inkomsten voor mevrouw.
Het is ons zeer duidelijk dat deze informatie alleen informatief is wat ook de bedoeling van de vraag is.
Groetjes
Mary Anne

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 08 mei 2012 20:04

Geachte,

Indien mevrouw ouder is dan 45 jaar is er geen probleem, gezien ze dan zowel aan de leeftijd-voorwaarde als aan de inkomsten-voorwaarde voldoet.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mary anne
Topic Starter

#5 , 08 mei 2012 20:59

Beste Mr. Rutten,

hartelijk dank voor de informatie. Mevrouw is ouder dan 45.

met oprechte groeten
Mary anne

mary anne
Topic Starter

#6 , 08 mei 2012 21:14

Mag ik nog even vragen,mr. Rutten

Zijn er vastgestelde bedragen van hoeveel mevrouw mag verdienen (netto) alvorens het weduwe pensioen wordt verminderd of ingetrokken?
Met oprechte dank
Mary anne

Mathieu Rutten

#7 , 08 mei 2012 21:59

Geachte,

kan u mij een contactadres bezorgen, dan kan ik de tabel doormailen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”