uitsluiting vader bij gift

Filip63
Topic Starter

uitsluiting vader bij gift

#1 , 08 mei 2012 21:50

In december 2011 is mijn tante overleden. Zij was alleenstaand, mentaal gehandicapt en had een 100 % vervangingsinkomen daarvoor.

Vorige week kwam een brief van de notaris toe. In de bijgevoegde akte stond dat er een heel klein, rond bedrag liggend geld was, geld op een bankrekening, geld op een tegoedrekening van de notaris. Van inboedel geen spoor meer te bekennen.

Vader was niet betrokken bij de regeling van de begrafenis, alleen uitgenodigd. Vader wist al tientallen jaren niets van het kapitaal van zijn zuster. Hij werd al die jaren noch min noch meer dan uitgesloten. Hij wist zelfs niets van de keuze van die notaris, werd van niets op de hoogte gesteld.

Dus gingen wij de notaris opzoeken. Deze zei dat er in 2004 een gift geweest was verdeeld onder de 3 zussen van mijn tante, zonder dat haar broer, mijn vader, mee deelde. Tante had getekend. Hij zei het bedrag niet omdat vader geen betrokken partij was.

Hij zei ook dat er recent (dus wellicht in de maanden voor haar overlijden) een poging geweest was om het geld dat nu op zijn tegoedrekening stond ook nog te verdelen onder deze 3 zussen van pa, alweer zonder hem te laten mee delen. Hij had dit geweigerd omdat de staat van mijn tante hem niet in orde overkwam. Vandaar het bedrag op de tegoedrekening, wat bij ons vragen deed rijzen.

De oudste zus van pa had sinds het overlijden van mijn grootmoeder waarbij tante woonde, eind jaren '70, een volmacht, nooit door pa bekrachtigd door ondertekening. Tot de overleden zus naar het rustoord gind, hadden wij veel contact met zowel haar als de 3 andere. We hebben door verdeeldheid de 4 zussen van pa, mijn tantes, sinds ongeveer 2004 heel weinig gezien. Maar sinds die oudste zus, mijn tante, dement werd, zou de jongste sindsdien de volmacht gehad hebben, volgens een heel recente telefoon van de 2de jongste tante. Deze zei tijdens dit gesprek net zoals mijn vader van niets te weten, het zwarte schaap te zijn, maar haar aanwezigheid tijdens de geslaagde en mislukte verdeling werd door de notaris beklemtoond. Zij zei ook dat ze haar zoon volmacht gaf voor afhandeling akte.

Er staat in de reeds door pa ondertekende akte van nalatenschap dat er geen giften voorafgaand aan het overlijden gebeurden. Nochtans was dit wel zo in 2004. We vroegen de notaris hierover spijtig genoeg niets, omdat de tijd beperkt was, de akte veel details had.

De notaris zei dat pa geen bevoorrechte erfgenaam was, relatie zus broer. De notaris had natuurlijk gelijk toen hij zei dat we ze onder voorlopig bewind hadden moeten plaatsen. Dat zei ik al vaak tegen pa, maar hij deed het niet 'voor de rust'.

Mijn vraag is nu of een alleenstaande 100 % mentaal gehandicapte bejaarde vrouw met 4 erfgenamen wel rechtsgeldig kon tekenen voor verdeling van wat toen al eens naar een tegoedrekening van de notaris gesluisd werd aan 3 ervan. Bij korte observatie kan je moeilijk zien dat ze mentaal gehandicapt is...

Dus in 2004 bedrag verdeeld, vader uitgesloten, in 2011 opnieuw hetzelfde geprobeerd. Er is geen nieuws over de herkomst van het bedrag op de tegoedrekening van de notaris. Graag uw commentaar, waarvoor dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 mei 2012 13:24

Als tante in 2004 nog bij haar volle verstand was , is er geen reden om iets te achterhalen of klacht in te dienen. Uw vader was geen reservataire erfgenaam , dus indien zijn zuster niets voorziet voor hem of schenkt aan hem , kan je daar niets tegen doen. Er is niets onwettigs aan. Dat zou ook zo in 2011 geweest zijn , maar toen oordeelde de notaris waarschijnlijk dat tante niet meer helder kon beslissen. Dat er in de aangifte staat dat er geen giften zijn gebeurd , is correct. Men moet immers maar de giften vermelden die gebeurd zijn gedurende de drie jaar voor overlijden , en waar geen rechten zijn op betaald.
NU , na haar overlijden , gaat de erfenis in gelijke delen naar de broers en zussen van de overledene. Dat is ook juist.
Men kan de tante kwalijk nemen dat ze één of twee van haar boers en zussen niet laat meedelen , maar er is niets onwettigs aan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”