Afsluiten rekening en credietcard (VISA- Mastercard)

TheJudge007
Topic Starter

Afsluiten rekening en credietcard (VISA- Mastercard)

#1 , 03 mei 2012 03:26

Ik heb iets teveel credietkaarten en wil er om te starten een tweetal afschaffen, nadat ik uiteraard de credietlijn of het saldo aangezuiverd heb.

1e voorbeeld: Een VISA CC van MM wil ik annuleren maar men verplicht mij om ze per AS op te sturen. Afgeven in een MM winkel gaat blijkbaar ook niet. Ik ben niet van plan de kosten van een AS hiervoor te betalen. Telefonisch annuleren met bvb per telefoon controleerbare gegevens gaat ook niet. Kan ik naar analogie met het afsluiten van een bankrekening dat ondertussen verplicht gratis moet zijn, niet besluiten dat MM verplicht is die VISA-kaart ook gratis af te sluiten.

Een MasterCard van ex-D wil ik ook annuleren. Dat moet blijkbaar ook op dezelfde wijze geschieden. Echter .... die kaart is gekoppeld aan een zichtrekening van D. Als ik die zichtrekening van D nu zonder kosten kan opzeggen vervalt die MasterCard van D dan niet automatisch ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 09 mei 2012 20:26

Beste vriend,

Bij het aanvragen van die kaart heeft u zich ongetwijfeld akkoord verklaard met de algemene voorwaarden.
Best dus de voorwaarden naleven waarmee u zich akkoord verklaarde...
Als iedereen zijn eigen regels gaat uitvinden wordt het leven wel moeilijk....
Wat de afsluiting van de rekening betreft : bij het afsluiten van een rekening dient u tegelijk alle bestaande betaalinstrumenten in te leveren. en op dat ogenblik wordt die kaart dus ook vernietigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2012 20:30

Wacht gewoon de vervaldag af of verknip ze . Kan je ze ook niet meer gebruiken. Je kan ze ook aangeven als zijnde gestolen.

Reclame

TheJudge007
Topic Starter

#4 , 11 mei 2012 15:21

Wacht gewoon de vervaldag af of verknip ze . Kan je ze ook niet meer gebruiken. Je kan ze ook aangeven als zijnde gestolen.
Ik denk dat ik ze maar zal verknippen. Ik gebruikte ze af en toe om al eens wat media, PC of elektronisch spul bij MM aan te kopen. Was ook een echte VISA kaart trouwens die je in andere winkels of grootwarenhuizen kon gebruiken. De code kan je niet zelf kiezen of wijzigen, die word je opgelegd, dit in tegenstelling tot andere VISA, Master, en gewone bankkaarten. Uitermate vervelend want als je 2 decennia geleden eenmaal een 4 cijferige code in je hoofd hebt die niet kan achterhaald worden, ga je toch niet voor elk stukje plastic een andere code gebruiken.

VDG2

#5 , 21 mei 2012 21:14

Dergelijke overeenkomsten zijn (meestal) van onbepaalde duur (MM, C, I,...) en kunnen steeds worden opgezegd mits aanzuiveren saldo en vooropzeg van 1 maand d.m.v. een aangetekend schrijven.

Als je de kaart aangeeft als zijnde gestolen zal dit niet automatisch de beëindiging van de overeenkomst inhouden. Je zal dan gewoon een nieuwe kaart ontvangen of je nu wil of niet. Ook de kaart vernietigen zal de overeenkomst niet beëindigen. Ook wachten tot de kaart vervallen is (bedoelde je dit mava105 met vervaldag?) zal geen soelaas bieden, ook dan krijg je een nieuwe kaart. (en ik spreek uit ondervinding...)

Gewoon een aangetekend schrijven is dus de enige optie.

Terug naar “Bank & Beurs”