moet ik die lening betalen?

ladychrisje
Topic Starter

moet ik die lening betalen?

#1 , 10 mei 2012 20:16

beste
ik zit met een vraag daar ik een probleem heb.
ik ben gescheiden en bij de scheiding is in het vonnis opgemaakt dat mijn ex-man de lopende lening die we hadden integraal moet betalen en niet ik.
nu heeft hij daar iets meer dan 3 jaar niet aan betaald en komen ze het bij mij halen.
ik ben nu onder collectieve moeten gaan daar ik maar een klein inkomen heb . ook hij is onder collectieve maar zijn schuldbemiddelaar heeft dus nog geen euro eraan betaald.
ik dacht altijd dat een uitspraak van de rechter geldig is telt dit dan niet bij een uitspraak bij een echtscheiding?
kan ik er iets aan doen zodat ik niet verder moet betalen ?zijn er stappen die ik kan ondernemen? en zo ja waar moet ik daar voor terecht.
ik hoop dat iemand me raad kan geven
mvg christel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mei 2012 20:32

Christel ,
waarschijnlijk heb jij indertijd mee getekend voor de lening. Dan was ieder van u beiden hoofdelijk aansprakelijk. Dat wil zeggen dat de instelling het geld mag halen bij één van de twee. Indien u nu betaalt heeft u wel de mogelijkheid en het recht op hetgeen u betaalde te recuperreren bij uw ex. Uw bemiddelaar ( advocaat of notaris) bij de scheiding had ervoor moeten zorgen dat die lening gewijzigd werd op uw man alleen. Men had moeten décharge vragen zodat u na de scheiding niet meer verantwoordelijk was to. de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 12 mei 2012 09:01

De uitlener was vreemd aan het echtscheidingsvonnis en is er dan ook niet door gebonden. Hij kan dan ook verder de schulden op beide schuldenaars verhalen.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘nu heeft hij daar iets meer dan 3 jaar niet aan betaald en komen ze het bij mij halen’

Wat u daaraan meer dan de helft betaalt kan u dus van uw ex-echtgenoot terugvorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Turaki

#4 , 12 mei 2012 13:49

Wat u daaraan meer dan de helft betaalt kan u dus van uw ex-echtgenoot terugvorderen.
Vonnis spreekt van integrale betaling door ex, dus volgens mij kan ze het volledig betaalde terugvorderen.

basejumper

#5 , 31 mei 2012 20:08

Turaki

Elke schuldenaar is heouden tot terugebatling van de totaliteit.
Het echtscheidingsvonnis geldt als wet tussen partijen maar is niet tegenstelbaar aan derden (dus ook niet aal de schuldeiser)
Zij kan inderdaad het betaalde bedrag integraal terugvorderen. Alleen : van een kei kan je het vel niet afstropen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”