Met de handen in het haar...

Mav
Topic Starter

Met de handen in het haar...

#1 , 10 mei 2012 10:51

Volgende situatie:

Al jaren geen contact meer met familie tot....
Grootmoeder sterft eind 2011
Vader sterft begin 2012
Zelf zijn mijn broer en ik niet op de hoogte gesteld van het overlijden

Vader is hertrouwd, zonder huwelijkscontract.
Nieuwe echtgenote heeft een huis (dat nog niet afbetaald is), waaraan vader mee te kosten van gedragen heeft.
Vlak voor het overlijden van vader is er een schenking geregistreed onder levenden tussen hem en zijn vrouw.

Wij (ikzelf en broer) krijgen elk een brief van de aangestelde notaris, dat er onvoldoende gelden op de rekening zouden staan voor het betalen van de begrafenis van vader.
Bij navraag blijkt er op zijn zichtrekening nog 200€ te staan.
Grootmoeder zou nog een rekening hebben met daarop +/-13000€

Na een gesprek met de aangestelde notaris ben ik niet veel wijzer geworden.
Ik heb zelf de begrafenisondernemers gecontacteerd en beide begrafenissen zouden ondertussen betaald zijn.

Wat moeten we nu best doen?

Volgens notaris X: gewoon wachten, en kijken wat er uit de bus komt.
Volgens notaris Y: best de rekeningen opvragen (persoonlijke, gezamelijke en van echtgenoot) en kijken of er abnormale geldstromen zijn geweest.
Volgens notaris Z: aan de echtgenote de rekeninguitreksels vragen, indien ze die niet kan/wil geven haar in gebreke stellen.

Wat sellen jullie voor te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mei 2012 20:41

Die geregistreerde schenking moet u al betwisten. Samen met de gelden die uw vader gespendeerd heeft aan het huis van zijn echtgenote , gaat dat terug in de pot. De fictieve massa die zo wordt samengesteld , bepaalt hoeveel uw vader an zijn vrouw mocht schenken. Indien zijn vrouw niet vrijwillig meewerkt , kan u zelf initiatief nemen. Vb; via bankonderzoek ( cfr. notaris Y)
Hetgeen uw vader van zijn ùoeder zou ontvangen , komt nu naar jullie. Daar heeft zijn vrouw niets van, tenzij misschien het vruchtgebruik op een deel van het huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”