Tweemaal Solidariteitsbijdrage !!

Satbilly
Topic Starter

Tweemaal Solidariteitsbijdrage !!

#1 , 14 mei 2012 12:55

Ik neem aan dat deze vraag reeds verschillende malen gesteld is omdat dit mij zo tegen de borst stoot, namelijk:

Hoe kan het dat er door mijn werkgever, op het kapitaal van mijn groepsverzekering, 2% solidariteitsbijdrage worden ingehouden en
dat daarna op de berekening van mijn wettelijk pensioen, het bruto kapitaal van deze groepsverzekering omgevormd wordt tot een fictieve rente en er
OPNIEUW een solidariteitsbijdrage van 2% afgehouden wordt ???
Ik neem aan: weer typisch Belgisch, maar kan dit zomaar, is dit wettelijk? voor Europa??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mei 2012 19:53

Door het omzetten van de groepsverzekering naar een maandelijkse rente , wordt enkel bepaald hoeveel solidariteitsbijdrage je moet betalen op je maandelijks wettelijk pensioen.
Het tarief dat zo bepaald is , wordt slechts toegepast op uw wettelijk pensioen. U bent dus verkeerd wanneer u zegt dat er opnieuw een solidariteitsbijdrage wordt geïnd.
Voorbeeld. U heeft een bruto pensioen van 2100 €. Dan betaalt u geen bijdrage. Maar door de fictieve rente van uw groepsverzekering komt u boven 2455 € per maand. Dan zou er idd 2% moeten worden ingehouden. Dit gebeurt effectief op het bedrag van 2100 €. U betaalt dus niet 2 maal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Satbilly
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 09:32

Volledig akkoord met je uitleg, maar op het kapitaal van de groepsverzekering wat mij uitbetaald werd, werd ook 2% solidariteitsbijdrage ingehouden .

Reclame

wanton

#4 , 15 mei 2012 20:02

Zeker en vast , maar wanneer gebeurt dat een tweede maal? Toch nergens! De (fictieve rente van de ) groepsverzekering wordt enkel gebezigd om de hoogte vast te stellen van de solidariteitsbijdrage van uw maandelijks pensioen.
Wees gerust , indien uw bewering zou kloppen , was er al lang protest geweest , van vakbonden , Okra , Testaankoop , verzekeringen , ...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”