Geblokkeerde bankrekening met kind in CANADA

vnl
Topic Starter

Geblokkeerde bankrekening met kind in CANADA

#1 , 11 mei 2012 21:39

We zitten met volgende situatie : Echtgenoot is overleden en er zijn 4 kinderen waarvan 1 in Canada woont. We hebben alles verdeeld met een notaris. Ook zijn alle successierechten betaald door de langstlevende, ook van de 4 kinderen. Nu wil ik mijn geld van de bank afhalen, maar dat kan niet of mag niet van de bank. 3 kinderen zijn akkoord dat ik met het geld doe wat ik wil en hebben ook getekend op de bank. Het 4de kind, wonende in Canada, heeft alle papieren gekregen van de verdeling door de notaris en ook het document dat ze moet tekenen voor de bank voor vrijgave van de gelden. Deze laatste wil NIET tekenen (ze moet blijkbaar haar handtekening laten wettigen) en wij zitten nu al 2 jaar te wachten. Ik zou iets willen ondernemen maar weet niet hoe of wat. Een rechtzaak gaat mij veel geld kosten, denk ik en dat wil besparen.
Wie weet raad ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mei 2012 03:26

Ik vraag mij af wat de reden is dat die niet wil tekenen. Ik weet niet over welke bedragen dat het gaat , maar misschien wil die gewoon wat de wet zegt en de Registratie veronderstelt. Namelijk dat haar deel geblokkeerd wordt bij een bank , op haar naam met uitkering aan de overlevende ouder. In haar plaats zou ik dat ook vragen. Het wordt te weinig gedaan : na betaling van de begrafeniskosten én de successierechten van de tegoeden van de overledene , de gelden op de bovengeschreven manier verdelen. Dat dit niet zo gebeurt voor relatief kleine bedragen , kan ik begrijpen , maar voor grotere bedragen is dat normaal. En ook voor erfgenamen in het buitenland. Uw notaris moest u inlichten. Een handtekening laten wettigen is geen reden om iets twee jaar te laten aanslepen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vnl
Topic Starter

#3 , 14 mei 2012 22:45

Beste
Mijn echtgenoot is dus overleden. Mijn 3 kinderen en ik ondertekenen dus het papier voor de bank dat al het geld vrijkomt ten gunste van mezelf. Het 4de kind is hiermee akkoord maar wil niet tekenen voor de bank. Daardoor houd de bank het geld geblokkeert voor iedereen. Niemand kan eraan. De successie rechten en andere kosten oa begrafeniskost zijn reeds betaald door mij en een deel van de rekening die nu geblokkeerd is/zijn.
Hoe ik mijn 4de kind kan overtuigen om te tekenen zodat ik wat meer ademruimte heb, (ik leef nu enkel van mijn pensioen), weet ik niet.
Wie mij kan helpen ????

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 mei 2012 23:27

Uw kind is akkoord maar wil niet tekenen om dat te bevestigen?????Waarom dan die weigering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vnl
Topic Starter

#5 , 15 mei 2012 14:25

Ja waarom ? Oa omdat ze haar handtekening moet wettigen. en voor de rest weet ik niet. Maar hoe kan ik haar uitsluiten of toch de bankrekening vrijkrijgen?

wanton

#6 , 15 mei 2012 19:54

Is er al expliciet gevraagd waarom ze niet wil of kan tekenen? Zonder haar akkoord gaat ge toch niet de gelden vrijkrijgen.
Ik hoop en veronderstel dat de kosten van begrafenis en successierechten zijn betaald met gelden van de geblokkeerde rekeningen. U moet , als langstlevende echtgenoot , toch uw eigen deel van de tegoeden kunnen vrijkrijgen. Misschien niet alles , maar toch een deel. Dat is wettelijk mogelijk. Heeft uw bank u wel voldoende begeleid en ingelicht?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vnl
Topic Starter

#7 , 21 mei 2012 23:57

Ik heb inderdaad die rekeningen betaald. We hebben bij 2 banken geld vrijgekregen, dus bij elk 5000 eur.
Maar om dan rond te komen met een pensioentje is niet makkelijk. Ik heb wel een huis, das al een voordeel. Maar als ik wat extra kosten moet maken is het niet simpel.
Vragen kunnen we niet omdat ze niet meer antwoord op de emails, zelfs aan de telefoon krijgen we haar niet meer.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”