Belastingvoordeel VAPZ?

Stijnvr
Topic Starter

Belastingvoordeel VAPZ?

#1 , 13 mei 2012 15:35

Ik heb een vraag.

Ik heb een bruto-inkomen als zelfstandige van 42 000 €
Ik betaal jaarlijks een brutopremie voor mijn VAPZ van 2 962,88 €

Blijkbaar gaat er 378 af van mijn premie vanwege vermindering sociale bijdragen
en dan blijkbaar nog eens 1374,29 af vanwege 45% + gemeentetaksen vanwege vermindering belasting

Dit zou +/- 60% belastingvoordeel moeten opleveren maar ik snap het niet echt hoe dit komt
Is het dan de bedoeling dat je die 1752,29 aftrekt van je belastbaar inkomen? en op dat verminderd bedrag dan belast wordt?
Zit daar het belastingvoordeel in?

Zou iemand mij kunnen zeggen hoe dit komt, en hoe men hieraan komt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 13 mei 2012 21:01

Ik heb een vraag.

Ik heb een bruto-inkomen als zelfstandige van 42 000 €
Ik betaal jaarlijks een brutopremie voor mijn VAPZ van 2 962,88 €

Blijkbaar gaat er 378 af van mijn premie vanwege vermindering sociale bijdragen
en dan blijkbaar nog eens 1374,29 af vanwege 45% + gemeentetaksen vanwege vermindering belasting

Dit zou +/- 60% belastingvoordeel moeten opleveren maar ik snap het niet echt hoe dit komt
Is het dan de bedoeling dat je die 1752,29 aftrekt van je belastbaar inkomen? en op dat verminderd bedrag dan belast wordt?
Zit daar het belastingvoordeel in?

Zou iemand mij kunnen zeggen hoe dit komt, en hoe men hieraan komt?
Dat vrij aanvullend pensioen (VAPZ) is wat jij extra en vrijwillig betaalt.

Het bedrag van 2.962,88 dient op een fiscale fiche te staan (welke je van je sociaal verzekeringsfonds of andere) krijgt als bewijs van je betaling (het is fiscaal aftrekbaar voor het jaar waar eer effectief de betaling ervan gebeurde - wat overeenstemt met het jaar van de fiscale fiche).

Dit bedrag wordt afgetrokken van je belastbaar inkomen (je wordt minder belast).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

wanton

#3 , 15 mei 2012 20:50

U vult het vermelde bedrag in bij code 1656*90. Je moet er verder niets van aantrekken. De administratie neemt dat bedrag in mindering van uw inkomen. Uw vermindering is dan aan het hoogste tarief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”