Graag had ik jullie advies willen winnen ivm met een dilemma waar ik momenteel mee verwikkeld ben.
Mijn echtgenote was in 2008 aangereden door een voertuig.
Op het moment zelf hadden wij geen rechtsbijstandsverz., dus hebben wij een advocaat onder de armen genomen.
Haar zaak is ondertussen voorgekomen en het vonnis is bekend.
Ons advocaat heeft gepleit voor 40.000 euro schadevergoeding incl. de BASISbedrag voor RPV van 2200 euro + 180 euro dagvaarding.
Uiteindelijk hebben we toch 40.700 euro ontvangen excl. intresten (5.800 euro).
In het begin hebben we natuurlijk over zijn ereloon gehad en heeft hij ons 2 opties voorgesteld:
- vergoeding naargelang de waarde van de zaak
van 0 tot 7.000 euro -> 15%
van 7.001 tot 62.000 euro -> 10%
- vergoeding per uur
Aangezien ik mijn administratie altijd goed bijhoud en ons advocaat alle nodige stukken makkelijk kan bezorgen, om zo zijn werk te vergemakkelijken, hebben we voor de 2e optie geopteerd.
(toen gingen we ervan uit dat optie 2 goedkoper zou zijn als optie 1)
Nu blijkt dat zijn ereloon 7.930 euro bedraagt!
Wij waren natuurlijk geschrokken toen we zo'n afrekening voor ons neus kregen.
Hadden we voor optie 2 gekozen moesten we maximum 5.000 euro betalen :S
Waar ik mij aan stoor is het feit dat wij zo'n immens hoog afrekening moeten betalen voor een verdediging waar wij in het begin werden verteld dat hoofdzakelijk door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij betaald zou worden.
- Waarom heeft hij gepleit voor het basis RPV en niet voor het maximumbedrag terwijl hij wist hoeveel de afrekening zou bedragen?
- Zijn wij verplicht om dit bedrag te betalen?
- Ik weet dat ik mij kan wenden tot Stafhouder van de Balie. Maar haalt dat iets uit?
Straks gaat hij vertellen dat de afrekening + 10.000 euro bedraagt en ben ik de dupe. (aangezien ik niks zwart op wit heb)
- Is er geen maximumbedrag die een advocaat kan vragen bij zulke zaken?
Beste van al doet hij ons nog een "geste".
Nadat wij een provisie van 1.100€ reeds hebben betaald is er nu een openstaande saldo van 6.830€.
Hij stelt ons voor om het af te ronden naar 6.000€ op voorwaarde dat wij het contant betalen... m.a.w. in 't zwart

Hij gaat dan waarschijnlijk 2.200€ inbrengen als zijnde verdedigingskost en de rest in de pocket.
Ik heb het gisteren al geprobeerd te argumenteren, maar hij blijft bij zijn standpunt.
Ik wil echter een goede relatie behouden, maar als wij zoveel moeten betalen hoeft dat ook nietmeer.
Wat moet ik doen?
Bedankt alvast!