vriendin komt bij mij wonen

tierlantijntje
Topic Starter

vriendin komt bij mij wonen

#1 , 19 mei 2012 21:02

Hallo

Door een erfenis ben ik van plan een appartement aan te kopen. Dit appartement komt op mijn naam te staan. Mijn officiële domicilie gaat in mijn ouderlijk huis blijven, aangezien ik nog één jaar moet studeren en we zo het kindergeld niet verliezen. Mijn vriendin is momenteel al werkende, maar heeft besloten om volgend jaar terug te gaan studeren en zich als zelfstandige student (zij huurt momenteel iets in dezelfde stad) in te schrijven. Daardoor zal haar domicilie op mijn appartement moeten komen staan.

Hoe lossen we dit best op? Wat zij zal moeten betalen aan 'huur' zijn de variabele kosten (elektriciteit, internet, water, ...). Een huurcontract lijkt mij niet optimaal aangezien dit haar te veel beschermt en ik haar zo niet kan buitensmijten als onze relatie op de klippen zou lopen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2012 21:22

Gezien ze daar dan woont KAN u ze daar niet 'buitensmijten'.

wanton

#3 , 19 mei 2012 22:07

Gezien ze daar dan woont KAN u ze daar niet 'buitensmijten'.
Sorry Franciscus , als er geen officiële band is tussen die twee kan hij haar wel buitenzetten uit zijn appartement. Hij kan dat niet als ze getrouwd zijn of wettelijk samenwonen. Dan is de gezinswoning beschermd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus

#4 , 19 mei 2012 22:22

Buitensmijten ik denk het niet.
Het is haar woning ....daar zijn wettelijke regels voor.

Oude Belg

#5 , 19 mei 2012 23:23

Bezetting ter bede?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#6 , 19 mei 2012 23:35

Ik dacht dat in een rechtstaat niemand 'buitengesmeten' werd.

Turaki

#7 , 19 mei 2012 23:43

Yep, bij domiciliëring kan je niet zomaar iemand buitenzetten, kijk maar naar de problemen om krakers buiten te krijgen.

wanton

#8 , 20 mei 2012 08:49

Komaan jongens ,

het is zijn huis. Er is geen vaste relatie tussen beiden. Hij kan - binnen bepaalde wettelijke regelingen - haar uit huis laten zetten. Punt.
Toet-anch-Amon

Mariette

#9 , 20 mei 2012 10:46

Komaan jongens ,

het is zijn huis. Er is geen vaste relatie tussen beiden. Hij kan - binnen bepaalde wettelijke regelingen - haar uit huis laten zetten. Punt.
Ook als ze haar domicilie in dat huis heeft gezet? Ik zat ooit in dezelfde situatie (dochter), maar kon haar enkel van mijn adres laten verwijderen indien ik haar liet schorsen.

wanton

#10 , 20 mei 2012 11:06

Ik heb hier de brochure 'ongehuwd samenwonen' van de koninklijke federatie van het Belgisch notariaat ( oef). Ik citeer =

Wat als de woning was/wordt aangekocht door één van de samenwonenden.
Feitelijk samenwonenden : " De eigenaar kan op elk ogenblik zijn inwonende partner op straat zetten."

De partner heeft dus geen enkel recht op de woning.

Bij wettelijk samenwonenden is idd de woning in dezelfde mate beschermd voor de epartner als bij gehuwden de eigenaar kan het huis niet verkopen of hypothekeren zonder akkoord van de partner. Bij onenigheid tussen de samenwonenden kan de vrederechter voorlopige en dringende maatregelen treffen.
Toet-anch-Amon

tierlantijntje
Topic Starter

#11 , 20 mei 2012 12:37

Maakt het dus een verschil als mijn domicilie daar niet is (nog in ouderlijk huis) en haar domilicie wel op het appartement is waar ik volledige eigenaar van ben?

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 20 mei 2012 12:41

Indien zij daar gedomicilieerd is maar er gratis mag wonen (dus geen huurkontrakt) dan woont ze daar "zonder recht noch titel".
Dat houdt in dat u haar kunt verzoeken de woning te verlaten.
Indien ze weigert moet u via vredegerecht gaan: de vrederechter zal dan een termijn bepalen (meestal een paar maanden - tijd om ander onderkomen te zoeken) waarna de woning moet worden verlaten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tierlantijntje
Topic Starter

#13 , 20 mei 2012 16:25

@mapleleiah

Over mijn relatie heb jij niet te oordelen. Ik ben hier enkel om juridisch advies. Wat ik hier vraag heb ik samen met mijn vriendin beslist, dus zij weet dit en gaat hier mee akkoord. Zij kan héél goedkoop en mooi wonen als jong volwassene, dus zij vindt dit een faire deal.

Turaki

#14 , 20 mei 2012 17:56

Nogmaals, als ze niet wil vertrekken, kan u ze niet buitensmijten. U kan haar enkel verzoeken te vertrekken, en daarna bij de vrederechter om haar te laten uitzetten.

Lightning

#15 , 20 mei 2012 18:12

Maakt het dus een verschil als mijn domicilie daar niet is (nog in ouderlijk huis) en haar domilicie wel op het appartement is waar ik volledige eigenaar van ben?
Waar gaat U wonen? In uw appartement samen met uw vriendin, of thuis?
In het eerste geval hebben we het over domiciliefraude en dat is strafbaar.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”