Bouwgrond & erfenis

wadu007
Topic Starter

Bouwgrond & erfenis

#1 , 13 jul 2007 21:50

Wij wonen al 35 jaar in een woning gebouwd op een bouwgrond die wij van onze ouders gekocht hebben.
Van deze aankoop hebben wij een notariele akte waarin staat dat de verschuldigde som voldaan is. Deze som is contant betaald geweest en er zijn dus geen extra schriftelijke bewijsstukken
Nu beweert mijn broer dat deze bouwgrond niet betaald geweest is en dus geschonken geweest is.
Hij eist dat de aktuele waarde van deze bouwgrond in de toekomstige nalatenschap wordt opgenomen.

Mijn vragen:

1. Is de notariele akte voldoende bewijskrachtig als bewijs van betaling bij een eventuele rechtzaak?

2. Is de wet die bepaalt dat iemand die een onroerend goed gedurende meer dan 30 jaar open en bloot bewoont/gebruik daarvan ook de eigenaar wordt; ook hier van toepassing?

Alvast bedankt voor eventuele reacties of verwijzingen naar aanverwante topics of wetteksten.

Wadu007

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 13 jul 2007 21:54

Hallo,

Uw akte is meer dan bewijs genoeg.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

wolf2

#3 , 13 jul 2007 22:39

Uw item 2 (verkrijgende verjaring door verloop van 30 jaar) is niet toepasselijk (omdat er een contract bestaat met uw rechtsvoorgangers).

Reclame

wadu007
Topic Starter

#4 , 14 jul 2007 12:08

Heye & dino,

Bedankt voor jullie antwoorden. Deze stellen mij iets geruster.

Voor alle zekerheid: is er geen enkele manier waarop deze notariele akte in vraag kan gesteld worden?

Wadu007

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”