Verlofaanvraag genegeerd

maddy
Topic Starter

Verlofaanvraag genegeerd

#1 , 23 mei 2012 23:21

mijn vraag is , ik heb mijn papieren voor verlof afgeven in januari.ge had tijd tot eind februari om die aftegeven.
wat blijkt ik zou mijn verlof niet krijgen , mijn chef heeft mij zo iets laten verstaan.mijn grote baas heeft mij persoonlijk nog niet op de hoogte gebracht.
dus ben ik persoonlijk bij hem geweest. ik moet mijn chef zijn plaats innemen , er staat niks van op papier dat ik die funtie moet doen.
kunnen ze mij verplichten om te komen werken.ondanks ze maar zeggen op het moment zelf wanneer u verlof aankomt dat het goed is of niet.mogen ze dit doen.
bij mijn man is er een verplichte sluiting voor het verlof,heb ik geen recht om verlof te nemen samen met mijn man.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 mei 2012 09:10

Er bestaat idd geen wettelijk recht om je verlof te nemen samen met je partner. Verlof moet wel binnen een redelijke termijn geweigerd/aanvaard worden.

Werkgever kan weigeren dat 2 personen (jij en je chef) tegelijk op vakantie gaan als dit de dienst ernstig verstoort, maar moet wel een andere mogelijkheid qua verlof aanbieden, met minstens 2 weken tussen begin juni en eind september, met voorrang voor mensen met kinderen.

jefke007

#3 , 24 mei 2012 18:08

Je kan eventueel de wet van 10-05-2007 inroepen ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie.

Krachtens artikel 4 , 1° van de algemene wet, artikel 5, 1° van de genderwet en artikel 4 ,1° van de racismewet wordt uitdrukkelijk geponeerd dat het verbod van discriminatie van toepassing is op elk decisief moment van de arbeid

werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden inclusief bezoldiging
Ook hier kunnen potentieel enkele allang gangbare praktijken onder vuur komen te liggen van de antidiscriminatiewet. Zo zou men bijvoorbeeld strikt formalistisch vragen kunnen stellen bij bepaalde sectorale barema's die gebaseerd zijn op leeftijd en/of anciënniteit. Of zou een alleenstaande zich vragen kunnen stellen bij een sectorale CAO waarbij in de maanden juli en augustus voor het toekennen van vakantie voorrang wordt gegeven aan werknemers met gezinslast. De vraag rijst natuurlijk of men wel zover zal durven gaan om te gaan oordelen dat het hier gaat om reële discriminaties.

Reclame

JPV

#4 , 24 mei 2012 20:03

ancienniteitsboni zijn reeds door alle hoven beschouwd als niet-discriminatoir, leeftijdsgebonden barema's wel.

De kans dat een rechter discriminatie ziet in voorrang voor gezinnen in juli/augustus, is volgens mij nihil, gezien er dit onderscheid een doel heeft dat objectief en verantwoord is: mensen de kans geven om met hun kinderen op reis te gaan (kinderen kunnen verlof niet kiezen) én (vooral) de problemen van kinderopvang verminderen.

Terug naar “Andere”