hij rijk..ik niet..wat dan?

ciciloi
Topic Starter

hij rijk..ik niet..wat dan?

#1 , 29 mei 2012 18:04

Ik wil me al van het begin excuseren voor mijn beperkte kennis van de belgische wet maar tot laatst heeft me ook niet echt geintereseerd.Ik ben 2 jaar geleden in Belgie getrouwd zonder een speciaal contract (gewoon bij de gemeente getekent).Een maand na het huwelijk zijn we in een nieuw huis verhuist.Dit huis hebben we samen gebouwt maar hij heeft ervoor betaald met een erfenis van zijn moeder.Ik heb geen job al voor een jaar en hij draagt de financiele zorg en ik zorg voor alle huishouden zodat hij kan rusten wanneer hij thuis komt van het werk.Ik steun hem in zijn cariere en zorg dat alles voor hem klaarligt als hij thuis is.de laatste dagen hebben we wat ruzie gehad tot op de punt wanneer hij heeft gezegd dat hij me uit zijn 'kot' zou smeiten.Hij heeft zich ondertussen geexcuseerd en probeert het goed te maken maar die woorden blijven draien in mijn hoofd...Wat zou gebeuren als het zo ver komt?Kom ik direct op straat terecht?Ik heb geen materiele rezerves maar hij heeft een paar rekeningen met geld van zijn familie waarover ik bijna niks weet..ik vraag ook nooit..ik dacht dat het om vetrouwen gaat maar misschien toch niet..weet iemand welke mijn rechten zijn?...alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2012 18:25

Ga eens langs de sociale dienst van het OCMW van uw gemeente.
Of langs het justitiehuis in het arrondissement.
Hebt u een EU nationaliteit?
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=b ... gg&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=b ... 4A&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=b ... SQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette

#3 , 29 mei 2012 18:27

Indien men zonder speciaal contract huwt, heeft men dan geen gemeenschap van aanwinsten?

Staat het huis op beider naam?

Reclame

ciciloi
Topic Starter

#4 , 29 mei 2012 18:41

We zijn niet uit elkaar, maar zijn reactie doet me denken..wat zou gebeurren als het zo ver zou gaan..ik ken gewoon mijn rechten niet en daarom heb ik hier gepost..Ja, ik heb een EU nationaliteit..En over het huis..Hij had al de grond waarop we gebouwd hebben, maar de aanvraag om te bouwen staat op alle 2..en hij heeft alle facturen betaald..dus ik weet het niet precies hoe dat feitelijk is

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2012 19:48

Als de grond al van hem was, is het hele huis dat nadien ook. De eigenaar van de grond is automatisch ook de eigenaar van het huis.

Oude Belg

#6 , 29 mei 2012 19:50

De TS kan uiteraard niet "buitengesmeten" worden. Zij is daar gedomicilieerd; het is de gezinswoning.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 mei 2012 20:01

Aangezien er geen huwelijkskontrkt is geldt het wettelijk stelsel. Bijgevolg is alles wat verworven is door inkomsten sedert het huwelijk (door eender wie van de echtgenoten) gemeenschappelijk bezit van beide echtgenoten. Vraagsteller kan dus aanspraak maken op de helft daarvan.
Aangezien ze over geen enkel inkomen beschikt zou ze tevens recht hebben op onderhoudsgeld, weliswaar beperkt in de tijd tot ze werk heeft gevonden en dat voor een maximumduur gelijk aan die van het huwelijk.
Het huis is inderdaad eigendom van de echtgenoot wegens recht van natrekking plus het feit dat het met zijn persoonlijke gelden (erfenis) werd gebouwd. Daar kan dus geen enkele aanspraak op worden gemaakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”