domicilie kind bij scheiding

athena2
Topic Starter

domicilie kind bij scheiding

#1 , 30 mei 2012 20:13

Mijn ouders zijn onlangs uit elkaar gegaan en mijn moeder is naar een andere stad verhuisd. De huidige regeling is co-ouderschap waardoor ik en mijn zussen evenveel op beide plaatsen zijn. Daarom had ik het liefst mijn domicilie onveranderd gelaten omdat ik blijkbaar anders mijn identiteitskaart e.d. moet laten aanpassen. Mijn moeder is het daar niet mee eens en zegt dat dit niet gaat omdat volgens haar bij co-ouderschap de kinderen automatisch bij de moeder geplaatst worden. Klopt dit en zo ja, wordt dit automatisch door de bevolkingsdienst aangepast of moeten beide ouders daar eerst mee akkoord zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 30 mei 2012 22:57

Dat klopt niet. Dit is zeker niet automatisch bij de moeder.

Ben je meerderjarig? Dan bepaal je dit zelf.
Ben je minderjarig? Dan moeten de ouders dit onderling afspreken. Als dit niet mogelijk is, moet de jeugdrechter dit beslissen.

eylis

#3 , 31 mei 2012 09:05

en twee belangrijke zaken: de verblijfsregeling in julliie geval heet verblijfsco-ouderschap (50/50% verblijf bij beide ouders) Maar dat zegt dus nog niets over de domiciliering van het kind. De term co-ouderschap zegt niets over de verblijfsregeling: maar betekent dat ouders samen het ouderlijk gezag dragen en dus samen overleggen en beslissen over jullie. Alle ouders hebben in de huidige wetgeving steeds standaard co-ouderschap dus. De domiciliering wordt bijgevolg ofwel onderling beslist door de ouders; Maar mag zeker niet éénzijdig beslist en opgelegd worden door de ene ouder. Dus wat je moeder zegt is pertinent onjuist en onwettelijk. als de ouders het hier dus niet over eens zijn, kan de rechter daar dan een beslissing over nemen. Maar inderdaad: als jij meerderjarig bent kan jij dan weer beslissen waar je wil wonen en gedomicilieerd zijn. Al moet de ouder waar je wil wonen het daar dan ook weer mee eens zijn natuurlijk.

Reclame

defoo

#4 , 31 mei 2012 10:36

Meestal staat toch in het vonnis waar de kinderen gedomicilieerd moeten zijn ? Misschien bedoelt de moeder hier dat volgens het vonnis de dochter bij haar moet gedomicilieerd staan ? Of is er misschien helemaal geen vonnis ?

duma

#5 , 31 mei 2012 10:56

Aangezien de ouders onlangs uit elkaar gegaan zijn, vermoed ik dat er van een vonnis geen sprake is en de ouders onderling alles geregeld hebben. Als er wel een vonnis is, zal de hoofdverblijfplaats van de kinderen daar inderdaad in staan.

eylis

#6 , 31 mei 2012 11:08

denk ik ook, de post vermeldt: "huidige regeling" klinkt niet als een vonnis, maar als een onderlinge afspraak.

Terug naar “Echtscheiding”