testament stiefkinderen

trinity
Topic Starter

testament stiefkinderen

#1 , 17 jul 2007 12:51

Hallo,

Ikzelf ben moeder van 2 kids,ben gescheiden en hertrouwd met een lieve man met 1 zoon. Wij bezitten samen een woning en nu is de vraag. Bij overlijden, kunnen wij onze 3 kinderen een gelijk deel schenken van deze woning. Momenteel krijgt zijn zoon 1/2 en mijn kinderen de helft van 1/2. Kunnen wij dit aanpassen door middel van een testament of is dit in Belgi? niet mogelijk ? In Nederland zou dit al kunnen.
Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 17 jul 2007 18:14

Uw uitgangspunt is niet helemaal juist.
Aangezien U gehuwd bent, krijgen de kinderen een dode mus, ttz enkel een deel in blote eigendom. Daar zijn ze z???????r weinig mee tot aan het tweede overlijden. Blote eigendom is zo goed als onverkoopbaar in de praktijk.

De echtgenoot krijgt het vruchtgebruik op de halve woning die in de nalatenschap valt.

U heeft 2 kinderen: U kunt vrij beschikken over 1/3 van uw nalatenschap mits U uw man ook het vruchtgebruik geeft van uw nalatenschap (ten minste toch de 1/2).
U kan dus een testament opstellen:
* alle 3 1/3 blote eigendom + uw man levenslang vruchtgebruik.

Voor hem ligt het moeilijker. hij kan hetzelfde testament opstellen maar moet dan hopen dat zijn 'echt' kind niet de inkorting zal vragen ("ik wil mijne 1/2!"). Hij zou U dan ook deels moeten onterven en van uw vruchtgebruik afsnoepen om aan uw kinderen te geven. Maar dat lijkt me dom; het vruchtgebruik is een te mooi ding om het te moeten delen.

Ik zie dus maar een halve oplossing.
Maar ik herhaal: tot aan het tweede overlijden bekomen die kinderen in praktijk niets.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”